Dva měsíce od zavedení rychlíku Dobrošov: Jak si stojí a co bude dál?

Už jsou to téměř dva měsíce od zavedení páru rychlíků R949/950 Dobrošov. Co bychom mohli k tomuto vlaku napsat? Z pohledu železničních nadšenců, na jeho vozbě se na trati 026 vystřídaly všechny možné „brejlovce“, vše bylo řádně zdokumentováno:

Rychlík si také našel cestu do různých médií. Psaly o něm mj. IDNES.cznoviny ECHO, týdeník 5+2 dokonce citoval náš článek. Debata též průběžně probíhá na diskusním fóru K-report. Médii také prošla zpráva o jeho srážce s osobou, která se stala mezi Předměřicemi nad Labem a Smiřicemi pouhý týden po jeho zavedení.

Ač některé články a reakce v diskusích mohou vyznít negativněji, jiné pozitivněji, snad všichni se shodli, že největším problémem je chybějící přípoj do Broumova. Sice se dá jet ráno autobusem do Meziměstí, ale poměrně dlouhé čekání na přestup moc cestujících nenaláká. Zpět se dá přestoupit na autobus v Polici nad Metují. Tato kombinace je však velmi nesystémová a funguje jen uvnitř IDS IREDO s časovou nebo přestupní jízdenkou na čipové kartě. Kdo pojede do/z Prahy, nebude mít na celou cestu jízdenku IREDO, bude si muset koupit zvlášť jízdenku na vlak a autobus a cesta se mu prodraží.

Je ale velká pravděpodobnost, že tento problém pomine s červnovou změnou jízdního řádu, neboť Královéhradecký kraj zvažuje zavedení tohoto chybějícího vlakového přípoje. Na Tomášův dotaz to zmínil Mgr. Dominik Prymš, dopravní specialista a technolog jízdních řádů, který též nabídl další kombinaci s přestupem v Náchodě (to ale neřeší výše zmíněný tarifní problém):

Teoretické zavedení tohoto spoje je cesta správným směrem. Jen je škoda, že až od června, motorový vůz řady 810 v Meziměstí stojí už dnes a na jiných tratích se jízdní řády mění i mimo plánované změny GVD. Až po železničním napojení Broumova a časovém odstupu kvůli analýzce počtu cestujících bude na místě hodnotit smysl tohoto vlaku.

Díky časovým polohám to i tak tento vlak nebude mít lehké.

Mohlo by se vám líbit...

Počet komentářů: 4

  1. Miroslav napsal:

    Neřeším nějakou systémovost, ale pohodlí pro mě jako pro cestujícího. Proti rozhrkané regionově jsou i tyto staré vagony mnohem komfortnější (minimálně z hlediska hluku).

    Pokud bychom hledali systémové řešení, tak jako nejlepší pro Broumovsko vidím nasadit nějakou lepší soupravu než regionovu a jezdit z Broumova až do HK bez přestupu ve Starkoči. Troufám si tvrdit, že většina lidí z Broumovska stejně v HK končí, takže jeden přestup na vlak do Prahy už by tolik nebolel. Navíc pokud by se podařilo udržet dobu jízdy na cca 1:45h, tak by se jednalo o rychlost, která konkuruje i cestě autem (z centra HK do Broumova to pod 1:30 autem dáte málokdy).

    Pak může tento rychlík zase klidně skončit a nikoho to bolet nebude.

    • Petr David napsal:

      Naprostý souhlas, jen bych doplnil, že se vlak osvědčil zejména v zimním období kvůli snadnému průjezdu, kvůli připravené cestě ostatním vlakům. Jezdím s ním 10x měsíčně, zhasnu v kupé a odpočívvám. To je vlastní zkušenost.
      Mírné zlepšení nastane až se rozjede přípoj z Broumova. Mimochodem, v Broumově se má stavět malý terminál. Viz NAŠE BROUMOVSKO.

  2. Vondrouš Jiří napsal:

    Dle zjištění na http://www.cd.cz – traťový Jízdní řád tratě 026, dle změny od 11.června 2017 jsou zapracováné nové vlaky ve směru Broumov-Meziměstí-Broumov přípoj k/od rychlíku Dobrošov 949/950 v Meziměstí.
    Os.vl. 25153 Broumov odj. 4:08 – Meziměstí příj. 4:23 jede v X,6
    Os vl. 25164 Meziměstí odj. 20:42 – Broumov příj. 20:56 jede v X,+
    V sobotu by mohl býti přípoj od Sp 17:94 z HK př. 19:57 v Náchodě, posunutím Busu z 19:55 na odj. 20:05 do Police a Broumova.

  3. Petr David napsal:

    Moje reakce na článek: „Lidé už nebudou muset chodit z teplického nádraží do města pěšky“, kde se píše o populistickém zavedení nesystémového rychlíku.
    Můj SUBJEKTIVNÍ názor vycházející z vlastní zkušenosti, z velmi častého používání tohoto vlaku (10x měsíčně do práce-5 hodin úspory, plus často s rodinou do vnitrozemí).

    Mnou vnímané zápory:
    -vlak je opravdu nesystémový, jsou kolem toho provozní problémy
    -vlak je předimenzovaný
    -vlak nezastavuje všude tam, kde předtím nastupovali lidé (Březová, Hronov zast.) TOTO POVAŽUJI ZA VELIKOU CHYBU. Je nutné dodat, že je na lidech (a zastupitelích), aby se ozvali.

    Mnou vnímané klady:
    -přímost spoje, ze které vyplývá odpadnutí strachu z ujetí přípoje a jednoznačná pohoda, protože odpadlo nepříjemné přestupování v době, kdy člověk docela příjemně „zabral“.
    -suprově nastavený čas příjezdu do Prahy a možnost dostat se také dále.
    -stará „kupéčka“ jsou paradoxně výhodou (soukromí, tma, teplo, stahovací okna…)
    -„brejlák“ si při sněhové nadílce proti „regíně snadno udělá cestičku. Ano, doba nočních nákladů je fuč a pluh ráno nikdo asi nedá.
    – velmi, opravdu velmi pomalu narůstá počet cestujících. Ale narůstá. Desetiletá pauza logicky udělala své.

    Za tu dobu jsem se setkal s jednou zajímavou věcí. Vlak kritizují téměř výhradně ti, kteří nebydlí přímo ve výběžku. Asi bych už nespočítal, kolikrát jsem slyšel: „nikdo ho nechtěl!“

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..