Ostře sledovaný vlak: Včera poprvé vyjel rychlík mezi Prahou a Meziměstím

Žádný jiný vlak v poslední době nevyvolal ve východních Čechách tolik emocí a diskusí, jako nově zavedený pár rychlíků R 949/950 Dobrošov. Vznikly dva nesmířitelné tábory, jeden jásající nad znovuobnovením deset let neprovozovaného spoje, druhý kritizující nesystémovost a zbytečnost vlaku, který „naboural“ ustálené oběhy trutnovských „brejlovců“ a „katrů“. Protože jsem měl, shodou náhod v první den platnosti nového grafikonu, cestu do Prahy, rozhodl jsem se cestovat právě tímto vlakem a udělat si obrázek o tom, jak cesta bez přestupu probíhá a kolik lidí vlakem cestuje.

Protože jsem jel v neděli, kdy R 950 nejede z Meziměstí ale až z Hradce Králové, nevyzkoušel jsem si úplně tu první jízdu z Meziměstí, v celé trase jel poprvé až dnes – v pondělí. Místo něj jede mezi Náchodem a Hradcem Králové Sp 1783, toho dne vedený sólo „katrem“ 854.210. Z Náchoda vyjíždělo asi deset cestujících, na všech zastávkách přistupovali další, z Jaroměře vlak odjížděl plný (ale všichni seděli). Mějme na paměti, že jedná o brzké nedělní ráno, a tak je kapacita vlaku, dle mého názoru, dimenzovaná dostatečně. Tento vlak nemá ve Starkoči přípoj od Trutnova, jinak by při této kapacitě hrozilo zaplnění už od Starkoče. Z Hradce Králové jel rychlík v základní sestavě bez meziměstské části, obsazenost byla stejná, jako bývala i v minulých letech, kdy v tento čas rychlík mezi Hradcem a Prahou jezdil. Příjezd do Prahy byl včas.

Cesta zpět už byla zajímavější, jednalo se o úplně první jízdu R 949 v celé trase (mezi Hradcem Králové a Meziměstím nejede v sobotu). Na začátku před „kmenovou soupravou“ byla řazena tři „béčka“, nutno dodat, že v asi nejvyšším stupni „humanizace“. Bodové LED žárovky, plyšové sedačky, dřevěné stolky, přípojky 230V (nefungovaly), ve voze bylo čisto i přesto, že souprava už za sebou měla cestu z Hradce Králové na R 944. Jízda byla klidná, i na horším svršku trati 231 nebyla jízda nijak nepříjemná. Při nedělní migraci studentů a pracujících se dala čekat vyšší obsazenost, kmenová souprava byla plná, meziměstská část byla též obsazena, ovšem už ne tak výrazně. Dáno to bylo i vzdáleností vozů od podchodu pražského hlavního nádraží. Během jízdy přišlo pár cestujících z jiných vozů, vytíženost prvních tří vozů odhaduji tak na 70%. Velký výstup byl v Hradci Králové, dost nových cestujcících přistoupilo. Dále po trase více lidí vystupovalo než nastupovalo, to je ale v tomto směru logické. Výstup v Náchodě byl odhadem asi 20 lidí, 30-40 lidí pokračovalo, v Meziměstí měl být výstup asi do patnácti lidí. Stejně jako u ranní cesty podotýkám, že se jednalo o neděli a nešpičkový směr. Ještě doplním, že z Hradce Králové vlak vezla lokomotiva 750.703.

Nyní pár subjektivních názorů na tento vlak:

  1. Obyčejný cestující, který neřeší oběhy a to, z čeho se vlak skládá, přímé spojení uvítá.
  2. Přestože v úseku Hradec Králové – Meziměstí jedou pouze vozy svým papírovým komfortem horší než bězné soupravy pražských rychlíků, není velký rozdíl mezi humanizovaným vozem B a soupravou 854+Bdtn, která jezdila z Hradce Králové dosud. Cestující si v pohodlí nijak nepohoršili.
  3. Nutný ranní přestup cestujících od Trutnova ve Starkoči nepovažuji za problém. Při cestě do Prahy zůstane počet přestupů stejný s tím rozdílem, že ve Starkoči je přestup jednodušší, není nutné chodit do podchodu jako v Hradci Králové. Při cestě od Trutnova pouze do Hradce Králové sice přestup oproti minulosti přibyl, ale v tento čas se nejedná o davy cestujících jako u pozdějších vlaků. Jediným mínusem může být nasazení „regionovy“. Jak přestup, tak méně komforní vozidlo se ale dá na jednom vlaku přetrpět, cestující z Náchodska jsou v opačné situaci – po zbytek dne musí do Starkoče jezdit „regionovou“ a přestupovat (kromě posledního večerního vlaku, který veze „regionova“ až do Hradce Králové).
  4. Opravdovým problémem je nepřípoj z/do Broumova v obou směrech. Ranní autobusové spojení s půlhodinovým čekáním v Meziměstí neúměrně prodlužuje dobu cesty, večerní přestup v Polici nad Metují je ještě více nesystémový než samotný rychlík. Zavedením přípoje a umožnení broumovským cestovat vlakem v celé trase s krátkým přestupem v Meziměstí by mohlo dát tomuto vlaku větší smysl.

Foto: Viktor Zerzán, Tomáš Ságner

komentáře 4

  1. Jiří Prokop napsal:

    Druhý den, tím stejným vlakem jelo ze Starkoče směr Meziměstí celých 8 cestujících 🙁

  2. Petr David napsal:

    Přidám se i já se svými názory, za které jsem někdy posílán i do blázince a označován, jako militantní šotouš. Ale moje osoba není důležitá, jsem jen poněkud starší fanda železnice. K věci:
    MÍNUSY:
    1. Nevyjíždí z osmitisícového Broumova
    2. Nestaví na zastávkách, kde doposud nastupovali PRAVIDELNĚ cestující-krok zpět!
    3. Staré vozy, obtížné nastupování pro staré lidi-krok zpět!
    4. Do Starkoče je vedený Z Meziměstí jako rychlík, což prý omezuje cenově důchodce. Viz diskuze „Naše Broumovsko“
    PLUSY:
    1. Přímý spoj
    2. Klidná jízda
    3. Nyní to, co tu ještě nepadlo. Vlak je vedený velkou lokomotivou. Toto bude mít klíčový význam při sněhové nadílce, kdy „Brejlák“ snadno protáhne trať, kterou připraví pro následující vlaky. Dříve tuto funkci plnily nákladní vlaky, ale to už je minulost.
    Co z toho všeho plyne? Řekl bych, že závěr je jednoznačný- lidi, pište připomínky směr zastupitelstvo a směr kraj!!!! Řada z těchto věcí se dá dříve nebo později změnit. Jinak bude mít spoj jepičí život.
    Nadávalo se vždy a všude. Když sem přišly se svojí poruchovostí „Veselé krávy“. Pak se závady vychytaly, mašinky byly nahrazeny Regionovami. Opět nadávání, dnes jsou v porovnání s rychlíkem často vynášeny do nebes. A tak to půjde dál. Snažme se něco změnit, nebo se tady ukoušeme. Při svých šesti křížcích jsem mírný optimista.

  3. Petr David napsal:

    A ještě přidám, že u spoje, který byl v minulosti solidně využíván a který byl znovuzaveden po deseti letech, nemůže nikdo čekat vozy praskající ve švech. Lidi si ihned odvyknou a někdy měsíce a roky trvá, než se vlak opravdu začne využívat. Při současné tragické dopravní politice tohoto státu, kdy se urputně všechno žene na silnice, je tento rychlík, ale vlastně i celá železnice v přímém ohrožení.

  4. Posuzovač vlakových spojení napsal:

    Vždyť by bohatě stačilo zavést spěšné vlaky z Hradce Králové, na které by jezdila souprava RegioShark. Tento rychlík je úplně k ničemu. Jezdí brzy ráno a nikdo nebude vstávat aby o půl páté ráno jel přímím vlakem do Prahy. Stačí třeba od 10 hodin do 18 každou sudou hodinu poslat spěšňák z Hradce do Broumova a v každou lichou od 11 hodin do 19 spěšňák z Broumova do Hradce

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *