Jízdenka na léto 2015 (pondělí 20. 7. 2015)
Po třech dnech strávených v Plzeňském kraji bylo už načase přesunout se někam jinam a poznat zase něco nového. Tím novým bylo Lounsko a Chomutovsko, které je s Plzní spojeno přímými rychlíky (Plzeň – Most).
My jednoho z těchto rychlíků využili a v pondělí ráno se z Plzně vydali nejprve do Žatce. Po Blatno u Jesenice to pro nás oba byla známá trať, ale dál přes Podbořany to pro nás bylo nové. Navíc mezi Blatnem a Žatcem-západ jezdí jen tyto rychlíky, spousta zastávek (známých z filmu Ještě žiju s věšákem, plácačkou a čepicí) byla zrušena. Trať zde na mnoha místech lemují chmelnice, vždyť oblast Žatecka je pěstováním chmele proslavená. A když jsme u chmele a u Žatce, mají zde jeden unikát – nejmenší chmelnici na světě – a to přímo na náměstí vedle radnice. Celkově je Žatec velmi pěkné město, které si vybralo již mnoho filmařů pro natáčení svých filmů a seriálů. Kromě chmelnice zaujme též Chrám chmele, sud piva uprostřed kruhového objezdu a samozřejmě pivovar, ve kterém jsme si dali výborný oběd. A mají tu ještě jeden unikát – tramvajovou zastávku. Ta se nachází u Chrámu chmele a připomíná snahu Žateckých o výstavbu tramvajové trati z náměstí k vlakovému nádraží, o kterou se pokoušeli v 19. a na začátku 20. století, ale která nikdy nebyla realizována.
Typická krajina u Žatce
Mezi Blatnem u Jesenice a Žatcem západ jsou Podbořany jedinou stanicí, kde staví rychlíky Plzeň – Most
Nejmenší chmelnice na světě před žateckou radnicí
Pivní sud uprostřed kruhového objezdu
Žatecká tramvajová zastávka
Po obědě a návratu na nádraží jsme se přesunuli do Mostu. Vede tam dvoukolejná trať přes Postoloprty, po které se však prohánějí regionovy a to ne zase tak často. Nákladní vlak jsme nepotkali žádný, proto asi nelze tuto trať vedoucí jinak mimo obce považovat za významnou. Most jsme již znali z minulého týdne a tak jsme se tady moc nezdrželi a popojeli do souměstí Chomutov-Jirkov. Nejprve do Jirkova, na zastávku Jirkov zastávka. Ta se nachází na hlavní podkrušnohorské trati, a staví na ní všechny vlaky. Její umístění ale není nejšťastnější, v blízkosti se nachází obchodní zóna a zajíždí sem MHD, ovšem jinak obydlené její okolí není. K civilizaci je nutné překonat po mostě čtyřproudou silnici, za mostem se nachází chomutovské sídliště Písečná. A dostat se k Lidlu za silnicí byl též problém, nebylo kudy. Museli jsme po silnici a doufali, že nás něco nepřejede.
Při cestě z jirkovské zastávky je třeba překonat tuto širokou cestu
To jirkovské „hlavní“ nádraží, koncová stanice krátké trati z Chomutova, odbočující od hlavní trati za zastávkou Chomutov město, mají místní blíž, jezdí sem ale jenom pár vlaků denně. Do Chomutova jezdí místní též společnou MHD. My se místním trolejbusem sice nesvezli, ví se však, že tomuto nejmladšímu provozu v ČR zvoní hrana.
Budova železniční stanice Jirkov
Vlakem jsme se z jirkovského nádraží přesunuli na zastávku Chomutov město, která je též obsluhována všemi vlaky a ze které je to kousek k zooparku a Kamencovému jezeru, ke kterému jsme se chtěli jít podívat, ale ke kterému je, jak jsme zjistili, placený vstup. Nevyplatilo se nám za vstup platit, chtěli jsme se tady zdržet jen pár minut, tak jsme se vrátili na zastávku a počkali na regionovu linky Jirkov – Chomutov – Žatec – Lužná u Rakovníka.
Zastávka Chomutov město
Za Chomutovem se nachází přeložka s nejdelším železničním tunelem v České republice – Březenským, s délkou 1758 m. Jeho délka však bude brzy překonána Ejpovickým tunelem u Plzně, který byl zmíněn minule. Za Žatec směrem na Lužnou u Rakovníka jezdí pouze spěšné vlaky této linky, a to jen 3-4x denně. Trať vede řídce obydlenou krajinou a tak není divu, že o přepravu není moc zájem.
Čekání na křižování před Březenským tunelem
Mezi Žatcem a Lužnou u Rakovníka jsou stále stanice s mechanickými návěstidly
V Lužné jsme přestoupili na rychlíku Rakovník – Praha, push-pull soupravy tvořené z lokomotivy řady 750.7, vozů Bdtn a řídícího vozu ABfbrdtn. Tímto vlakem jsme přes Kladno dojeli do Prahy na Masarykovo nádraží, kde jsme se rozdělili. Já se přemístil na hlavní nádraží a přes Hradec Králové jel do Náchoda, Petr linkou S1 přejel na nádraží Praha-Libeň, kde počkal na IC 551 Zlínský expres a odjel do Olomouce. Na další den – úterý – jsme si udělali volno.
Žabotlam v retronátěru zachycený při cestě domů v Nymburce
———
Foto: Viktor Zerzán