KD 69392: Szynobusem kolem Broumovského výběžku
Nový jízdní řád znamenal návrat vlaků na trati do Kudowy Zdrój v Polsku. Denně jezdí čtyři páry v relaci Klodzko Glówne – Kudowa Zdrój, pouze jeden spoj, a to KD 69392, má počáteční stanici Walbrzych Glówny. Říkáte si „no a co“? Věřte nebo ne, tímto vlakem se dá podniknout hezký výlet kolem Broumovského výběžku.
Zhruba tudy vede trasa vlaku KD 69392
Až ve Walbrzychu budete nastupovat do vlaku, vězte, že vás čeká průchodu budovou, která je hodně „retro“, vlastně budete rádi, když vám nespadne na hlavu. Pokladny nefungují, vzduch nebude vonět po fialkách a podchod k nástupištím je taky nic moc. Ale nenechte se odradit. Jízdenku vám prodá průvodčí ve vlaku, ale nečekejte, že za vámi příjde – musíte si ho najít sami, nejspíš bude hned na prvním sedadle za kabinou strojvůdce. Když si pro lístek nepříjdete sami a dobrovolně, může si přece jen udělat výlet a jít za vámi s pokutou.
SA135-007 se už těší, kam že se to poprvé podívá. První den provozu szynobusů na trati do Kudowy, dopravcem jsou Koleje Dolnoślaskie.
Hned za Walbrzychem se vlak ponoří do nejdelšího železničního tunelu v Polsku – Tunel pod Malym Wolowcem. Jsou to vlastně tunely dva, vedené paralelně vedle sebe. Jeden má délku 1560 a druhý 1601 metru. Koleje ale vedou jenom jedním, a to (pravděpodobně) tím delším. Tunely jsou na trati do Klodzka celkem tři, krom Tunelu pod Malym Wolowcem ještě Tunel pod Sajdakiem (380 m) a Tunel s Świerkach (1171 m). Na trati z Klodzka do Kudowy jsou pak tunely dva, názvy se mi zjistit nepodařilo, ale dlouhé jsou 577 a 80 metrů.
Tmu tunelů kompenzuje několik vysokých mostů, z nichž hned první se nachází bezprostředně u nádraží Walbrzych Glówny. Další jsou třeba u Ludwikowic nebo Nowe Rudy. Dominantou trati do Kudowy je pak vadukt v Lewině Klodzkim. A ten výhled 🙂
Takový je pohled z viaduktu v Lewinu Klodzkim
Okolí obou tratí je zajímavé a je se na co koukat. Běžného cestujícího uchvátí průjezd horami, historiky zase pozůstatky různých železničních staveb i bývalých odbočných tratí.
A Polsko je také známé tím, že tam vlaky moc rychle nejezdí, alespoň v českém příhraničí. Jak to tedy je s rychlostmi? Střídají se jako na běžícím pásu! Chvíli jedete 80 km/h, aby jste najednou zpomalili na „dvacet“, přes výhybky desítkou… no brzdy se nenudí 🙂 A protože je trať do Klodzka místy dvoukolejná, platí i to, že každá kolej = jiná rychlost. Třeba mezi Sćinawkou Sredniou a Klodzkem je na jedné koleji dokonce stovka, ale na druhé čtyřicítka! A to je pak na jízdní době znát. Člověk by si řekl, že při těch několika málo vlacích, co tu jezdí, se ta druhá kolej ani nevyužije. Ale omyl, tady jsme přece v Polsku. Těsně před Klodzkem, přesněji těsně před nádražím, mineme další szynobus, který jede do Walbrzycha. Po té pomalé koleji. Ono by asi šlo, kdyby pět minut v Klodzku počkal, a pak mohl jet rychle a ve finále by do Sćinawky přijel dříve, a tak by se mohla zkrátit cesta v celé trase…ale proč, když tu máme dvě koleje?
I taková věc, jako je zbytečná pomalá jízda, se však dá vykoupit tím, že szynobus jede tiše a klidně, tiše tedy pokud nebrzdí. Žádné házení ze strany na stranu, řev motoru a kelímek kávy v klíně jako v Regionově rozhodně nečekejte. Jsou to docela povedené stroje, sedačky mají sice „tramvajové“, ale jinak pohodlné, i s opěrkami na ruce.
Nástupní prostor „szynobusu“ je v kombinaci s novými nástupišti zcela bezbariérový, a prostor na kola či kočárky je dost, pokud není vlak zaponěn stojícími cestujícími
Z Klodzka Glówneho, kde nemusíte v tomto výjimečném a pouze v jednom směru se odehrávajícím případě přestupovat, vlak jede přes zastávku Klodzko Miasto na po trati do Miedzylesie až k odbočce Klodzko Nowe. Potom už jede po samostatné trati, která až po Duszniki Zdrój neprošla výraznější proměnou, snad krom nových cedulí a nástupiště v Polanici Zdrój. Rychlost je už stálejší, kolem 50 km/h.
Polanica Zdrój je zatím jediná stanice na trati do Kudowy, kde se dá křižovat s protijedoucím vlakem. A zrovna KD 69392 má to štěstí, že tam s ním křižuje.
Čekání na křižování v Polanici Zdrój
Přes Szyctnou do Dusznik Zdrój se jede hodně lesem po trati, která moc obnovy nezažila. Obnovená trať začíná totiž až v Dusznikách, a to se vší parádou. Nové perony, nové pražce, nové koleje. Vadou na kráse byla alespoň v první den provozu omezená rychlost a jízda podle rozkazu, takže rychlost 60 km/h, na kterou byla trať s přispěním EU opravena, byla využita tak možná z poloviny – a to až do Kudowy. Všechno se do zprovoznění nestihlo, a tak třeba v Lewinu Klodzkim ještě staví nástupiště a v Kudowě je jen jedna kolej a jedno nástupiště. Další kolej a nástupiště se staví, až to bude, tak sem začne jezdit i slibovaný IR Chemik, na kterého se všichni těší. Tedy snad začne jezdit, v Polsku člověk nikdy neví. Při pohledu z okna vás určitě zaujme i rozbahněná cesta – no cestou bych to ani nenazýval – s fungl novými patníky a dopravními značkami varujícími před blížícím se železničním přejezdem.
První den po obnově provozu jezdily vlaky mezi Klodzkem a Kudowou zadarmo – a na obsazenosti to bylo (až moc) znát. Normálně tam ale takový nával asi nebude 🙂
Szynobus v celé své kráse po příjezdu do Kudowy
Jedna kolej je sjízdná, nástupiště u ní je schůdné. Další je „under construction“.
Přes všechna úskalí se ale do Kudowy dojede, a to je hlavní. Výlet mohu jedině doporučit, je to rozhodně zážitek, jen je nutné se připravit na občas „jinou“ polskou realitu.
———
Foto: Viktor Zerzán, Tomáš Ságner