Vlakem z Kudowy do Wałbrzychu
Předminulou neděli jsme si udělali výlet do polského Wałbrzychu. Říká se o něm, že je jedním z nejošklivějších měst v Polsku, tak jsme se byli přesvědčit. A jak to tedy je? Čtěte dál!
Díky tomu, že první autobus jede z Náchoda do Kudowy až v 9:10, a vlak odjíždí v 9:21 – autobusu ujede, bylo nutné zajistit si odvoz na kudowské nádraží. To se naštěstí povedlo, a tak jsme mohli vyrazit novou chloubou dopravce Koleje Dolnośląskie – motorovou jednotkou známou u nás jako „RegioShark“. O jejich pořízení jsme psali v říjnu. A jaké jsou pocity z jízdy? Jednotka má svižné rozjezdy a dost intenzivní brzdy. Horská trať jí nedělala žádný problém, ten nastal až v rovině před zastávkou Stary Wielisław, kde se vlak zastavil a nechtěl rozjet. Chudák pan strojvedoucí běhal z jednoho stanoviště na druhé, ale vše dopadlo dobře a po asi deseti minutách se jelo dál. Měli jsme trochu obavy z přestupu v Kłodzku (náš vlak pokračoval do Wrocławi), ale připoj počkal. Bylo by to nepříjemné, nabídka spojů z Kłodzka do Wałbrzychu není zrovna velká, a tak by jsme si na další vlak dost počkali, pokud bychom se rovnou nevrátili do Kudowy nebo nezměnili plán a neprojeli se přes Wrocław (měli jsme Skupinovou víkendovou jízdenku KHK + Polsko).
SA139-014 před odjezdem z Kudowy
Interiér SA139-014
Ve vlaku nechybí ani zásuvky na připojení telefonu nebo notebooku. Ovšem nefungovaly…
Z Kłodzka jsme jeli již „obyčeným“ szynobusem SA135-008. I na trati Kłodzko-Wałbrzych je vidět snaha o zlepšení a zrychlení. Kolem Nowe Rudy se vlak slušně rozjel, stále jsou však místa kde rychlost spadne i na 30 km/h. Rovněž přejezd dvoukolejných mostů, kde je druhá kolej snesena a skrz dřevo je vidět dolů, není pro slabší povahy. Týká se to i mostu mezi tunelem pod Małym Wołowcem (mj. nejdelším železničním tunelem v Polsku) a stanicí Wałbrzych Główny. Vlak byl poloprázdný, cestující by se spočítali na prstech jedné ruky. Předchozí vlak z Kudowy byl plnější, na každé zastávce někdo přistoupil a z Kłodzka dále na Wrocław už byl plný.
Snesená druhá kolej na mostě ve Wałbrzychu
SA135-008 po příjezdu do stanice Wałbrzych Glówny
Z hlavního nádraží se dá do centra dostat autobusem městské dopravy, my však počkali chvíli na osobní vlak ze SPG a popojeli na zastávku Wałbrzych Miasto. Aspoň kousek jsme se svezli novou soupravou Newag 31WE-003 „Impuls“. Zastávka Wałbrzych Miasto prošla důkladnou rekonstrukcí, a to jak nástupiště a informační systém, tak samotná budova zastávky a její interiér. Na polské poměry velmi příjemné.
Vlak relace Szklarska Poręba Górna – Wrocław Główny přijíždí do stanice Wałbrzych Główny
Nové nástupiště zastávky Wałbrzych Miasto s jednotkou 31WE-003
Pohled od nástupiště, které je trochu stranou, směrem k budově zastávky
Podchod od nástupiště k budově zastávky. Tomu, že jsou stěny bez graffiti možná přispívá kamerový systém.
Přímo naproti zastávce Wałbrzych Miasto stojí hotel Sudety, který místnímu prostředí u frekventovaného průtahu městem na kráse nepřidá. Raději jsme tento prostor opustili a autobusem se přemístili do centra. Na přilehlé zastávce potěšila digitální tabule s odjezdy nejbližších spojů. Vozový park místního dopravce ZDKiUM je alespoň podle toho, co jsme viděli, tvořen nízkopodlažními autobusy Solaris, ve kterých je instalovaná wifi – fungovala bez problému.
Hotel Sudety naproti zastávce Wałbrzych Miasto
Digitální tabule s nejbližšími odjezdy
Oproti našim představám nás centrum překvapilo, čekali jsme něco úplně jiného. Opravené domy v německém stylu, rekonstruované náměstí, no něco, o čem se nedá rozhodně tvrdit, že je to nepěkné. I proto si myslím, že Wałbrzych není tak ošklivý, jak se tvrdí. Jistě, jsou zde místa, kde to vypadá, „že to musí každou chvílí spadnout“, to ale není případ centra, kam jako turista vyrazíte, a vzhledově horší čtvrti jsou ve městech po celém světě.
Centrum Wałbrzychu – radnice
Centrum Wałbrzychu
Centrum Wałbrzychu – Rynek
Kościół Świętych Aniołów Stróżów
Pohled na město z Góry Parkowe
Abychom se nemuseli vracet zpátky přes Kłodzko a Kudowu, zvolili jsme trochu neobvyklou variantu – autobusem městské dopravy jsme dojeli na hranici v Golińsku, pěšky došli do Meziměstí a poté pokračovali vlakem. Linka 15 jezdí do Mieroszówa, jen dva spoje denně pokračují dále ke státní hranici. My však měli to štěstí, že jsme nemuseli pochodovat už z Mieroszówa, k hranici to odsud není úplně blízko. Jízdenka jak po městě, tak na hranici stála 2,80 PLN, platnost byla 60 minut. Je možné pořídit i celodenní jízdenku za 10 PLN, ta se ale neprodává u řidiče.
Solaris na konečné zastávce Golińsk, Granica Państwa