Výlet do předvánoční Vídně
Před loňskými Vánocemi jsem se s přáteli vydal na jednodenní výlet do Vídně. Původně jsme chtěli jet ve dvou nočním vlakem EN Metropol, nakonec jsme ale jeli čtyři a k přepravě zvolili auto, které vyšlo cenově výhodněji.
Vyjeli jsme z Náchoda asi ve tři hodiny ráno v trase Náchod – Ústí nad Orlicí – Svitavy – Brno – Mikulov – Wien Leopoldau, kde končí linka metra U1 a na stanici metra navazuje parkovací dům, kde lze za pouhé 3€ nechat auto po celý den. Měli jsme trochu problém tuto stanici najít i se zapnutou GPS, která nás vedla trochu jinam, ale nakonec se to povedlo, ikdyž jsme si udělali malou projížďku po vídeňských periferích.
Celodenní jízdenka na MHD stála každého 6,70€, tedy něco přes 150 Kč, každý jsme si tedy jednu zakoupili a vydali se směr centrum.
Schéma vídeňského metra
Ve Vídni jsem sice již byl, ale setkání s vídeňskou veřejnou dopravou to pro mě bylo první. A byl jsem mile překvapen! Metro oproti tomu pražskému, které jezdi prakticky jen v podzemí (až na pár vyjímek) jezdí i nad zemí, a průjezd po nazdemní trati skrz vídeňský „Manhattan“ či po mostě přes Dunaj je opravdu působivý. Krom starších souprav typu U lze narazit i na moderní soupravy typu V. Na lince U6, která je tzv. „lehkým metrem“, pak jezdí soupravy typu E (staré) a T (nové).
Vlak metra typu V na lince U1 pri průjezdu vídeňským „Manhattanem“ (zdroj: Wikipedia)
Souprava typu T na lince U6 (zdroj: Wikipedia)
Vystoupili jsme na zastávce Stephansplatz, kde se nachází Katedrála svatého Štěpána. Poctivě jsme v ní vystoupali na věž a pokochali se výhledem.
Pohled z veže katerály svatého Štěpána
Blízko katedrály se nachází kavárna Alt Wien. A pokud si myslíte, že jsme tam zašli na vídeňskou kávu, mýlite se. Nabízejí zde totiž i něco jiného – tzv. Knoblauchsnaps. Jedná se o alkoholický nápoj, který je uskladněn ve velké nádobě, ve které se louhuje česnek. Přestože jsme měli trochu obavy, jaké to bude, chutnalo to dobře a tak se nebojíme doporučit. Je to vlastně taková pálenka s česnekovým nádechem.
Kavárna Alt Wien
Knoblauchsnaps
Dalším bodem našeho programu byla návštěva stanice Hietzing na lince U4, která je zajímavá svým „zámečkem“, který se nachází přímo nad nástupištěm této stanice a projíždí jím vlaky metra.
Stanice Hietzing se soupravou typu U
Nebyl by to výlet do Vídně, kdybychom se nezašli podívat do Schönbrunnu. Ten se nachází hned vedle stanice Hietzing (má i svoji stanici, ke které se dá skrz areál zámku dojít).
Zámek Schönbrunn
Přístup na nástupiště stanice Schönbrunn
Ze Schönbrunnu jsme se metrem přesunuli na stanici Margaretengürtel, kde jsme přestoupili na tramvaj číslo 18, kterou jsme jeli na stanici Südbahnhof (dnes již Hauptbahnhof). Tramvaj jede jednak po ulici, jednak v podzemí. Podzemní úsek je možné vidět například na tomto videu, jezdí jím i vlakotramvaj do Badenu. Oproti metru mi tramvaj přišla o dost pomalejší, a překvapilo mě, že tramvaj typu Ultra Low Floor (ULF) uvnitř nepříjemně skřípala (mohl to ale zrovna být jeden z prvních vyrobených kusů, které už něco pamatují).
Tramvaj typu ULF ve Vídni (foto: Wikipedia)
Poblíž nového hlavního nádraží se nachází Arsenal – vojenské muzeum. Kromě všelijakých zbraní, obrazů válečníků či kusu ponorky tady najdete i vůz, ve kterém jel František Ferdinand d´Este, když na něj byl v Sarajevu spáchán atentát a což bylo jednou z příčin první světové války.
Auto, ve kterém byl v Sarajevu zabit František Ferdinand dˇEste
Začalo se stmívat, a nás zajímal pohled na nasvícený „Manhattan“, proto jsme se vydali do stanice Alte Donau, u která leží na opačném břehu Dunaje než výškové budovy. Nachází se zde i maják, který byl však uzavřen.
Na mostě přes Dunaj se nachází kromě dálnice i stanice Alte Donau
Poblíž stanice Alte Donau najdete tento maják
Poslední věc, kterou jsme chtěli vidět, byly vánoční trhy pred vídeňskou radnicí. Dojeli jsme tedy na stanici Rathaus na lince U2. Na trzích bylo hodně lidí (což se dalo čekat), a sortiment jednotlívých stánků se od sebe moc nelišil (jedinou vyjímkou byly stánky s bratwursty :-D)
Atmosféra před vídeňskou radnicí během vánočních trhů
Nakonec jsme se vrátili linkou U1 do Leopoldau, kde nás čekalo auto a cesta domů.
———
(Neoznačené) foto: Viktor Zerzán, Petr Zerzán