VÝSLEDKY ANKETY: Jaké vlaky jsou lepší pro Náchodsko?

V lednu jsme zveřejnili anketu, ve které jsme se ptali veřejnosti na názor na nasazovaná vozidla na trati Starkoč – Broumov. Cílem ankety bylo zjistit, zda je preferována současná podoba, kdy vlaky tvoří soupravy motorových vozů řady 854 s řídícím vozem řady 954.2, nebo cestujícím více vyhovovaly motorové jednotky řady 814, známé pod názvem regionova. Nyní bychom Vás chtěli seznámit s výsledky hlasování.

Přes hlasovací formulář bylo zasláno celkem 850 odpovědí, ovšem z těchto odpovědí bylo 109 vyhodnoceno jako neplatné – během krátké doby během jedné noci bylo vloženo velké množství záznamů, které se jevily jako podvodné a nebyly uznány. Tato aktivita měla vliv na celkové výsledky, protože ale chceme zůstat objektivní, zde dáváme k dispozici výsledky v nezměněné podobě. Dále v článku budeme pracovat s daty, která jsou redukována o výše zmíněných 109 hlasů.

741 hlasů bylo uznáno jako platných, z nich 386 bylo pro jednotky 814 a 355 pro soupravy 854+954.2. Jedná se tedy o poměrně těsný výsledek ve prospěch regionov. Před redukcí dat bylo více hlasů pro soupravy 854+954.2 v poměru 461:389.

Z pohledu věku byly u věkové skupiny „méně než 18 let“, která zahrnuje celkem 34 respondentů, preferovány soupravy 854+954.2 v poměru 25:9. U skupiny 18-65 let (611 respondentů) vyhrály regionovy v poměru 321:290, u skupiny 65+ let (96 respondentů) též vyhrály regionovy v poměru 56:40.

814854+954.2Celkem hlasů
18 let a méně92534
18-65 let321290611
65 let a více564096
Celkem hlasů386355741

Z pohledu frekvence cestování ti, kteří cestují denně (163 respondentů) preferují soupravy 854+954.2 v poměru 98:65, týdně cestující (154 respondentů) preferují regionovy v poměru 86:68, cestující několikrát za měsíc (280 respondentů) preferují také regionovy v poměru 174:106 a nakonec ti, kteří cestují nepravidelně (144 respondentů) preferují soupravy 854+954.2 v poměru 83:61.

814854+954.2Celkem hlasů
denně6598163
týdně8668154
několikrát za měsíc174106280
nepravidelně6183144
Celkem hlasů386355741

Ze získaných dat tedy nelze určit jasnou převahu hlasů pro konkrétní vozidlo, a to ani například u respondentů vyššího věku, kde by se dala očekávat vyšší než zjištěná preference regionov z důvodu nízkopodlažnosti. Naopak u denně dojíždějících převaha hlasů pro soupravy 854+954.2 může znamenat preferenci vyššího komfortu, který tyto soupravy nabízí.

Protože nelze vyjít vstříc všem, ideálním řešením by bylo střídání souprav. To by odpovídalo i plánovanému zavedení přímých vlaků do Hradce Králové, které by se ve Starkoči spojovaly se spěšným vlakem od Trutnova. Na těchto vlacích by byly nasazeny soupravy 854+954.2, na vlacích končících ve Starkoči pak regionovy.

Mohlo by se vám líbit...

Počet komentářů: 5

  1. Náhrada za Regionovy napsal:

    Myslím, že by se měly na této trati objevit moderní jednotky, aby se zlepšil komfort cestujících. Rozhrkaná regionova to nevytváří v žádném případě, 854 se tomu přibližují, ale nejsou nízkopodlažní a nejsou k tomu uzpůsobena nástupiště na trati. Proto by se měl kraj zaměřit na nové pohodlné nízkopodlažní jednotky. Myslím, že si to Broumov zaslouží.

  2. Petr David napsal:

    Jako rychlé, nikoli koncepční řešení by bylo střídání souprav dobrým začátkem, chceme-li ale opravdu dobrou dopravu pro odříznutý region, musíme se zbavit úvratí ve Václavicích a ve Starkoči, postavit odpovídající perony. Jinak za čas předáme úplně dopravu silnici.
    Domnívám se, že anketa neměla smysl, stala se jen další ztrátou času, protože ten, kdo se o veřejnou dopravu zajímá ví, že vlastnosti zmíněných souprav vyhovují různým skupinám. Tedy ten, kdo se do vlaku vyškrábe ten má jasno a ten, kdo to nezvládne, ten má taky jasno. Cestující nevyhledávají ankety, vyhledávají prostředek, který vyhoví. Raději tlačme, kde je to jen možné na své politiky, aby přestali posílat perspektivní dopravu na Broumovsku ke dnu! Do kvalitní infrastuktury je mnohem snadnější najít vozidla. Ona se nám i ta proklínaná Regína na svařované kolejnici a dobře podbité koleji projeví jako naprosto klidné vozidlo. Pochopitelně bojujme za vozidlo, které přetáhne ze silnic co nejvíc lidí.

  3. Vlak budoucnosti napsal:

    Ano pane Davide,
    na dopravu v regionu se je třeba dívat realisticky.
    Za situace, kdy nejsou peníze ani na investice zabezpečovacího zařízení stávajících rychlíkových tratí, už konečně pochopte, že ten Váš sen o Vysokovském tunelu je pouhopouhou utopii, která je dobrá snad jenom pro předvolební sliby některých místních politiků a vzbuzování marných nadějí obyvatelů Broumovska.
    Realita je taková, že ten čas, kdy se stát regionálních tratí rád zbavuje a ty postupně přecházejí do rukou takových nadšenců pro vlakovou dopravu jakým jste Vy, už je dávno tady.
    A v konkurenčním prostředí se z regionálních tratí nesporně co nejdříve stane jenom atrakce pro milovníky železnice.
    A proto je třeba neztrácet čas motivováním politiků a veřejnosti k investování do něčeho – co už vlastně patří jenom do toho Vašeho železničního muzea.
    Ze silnice dnes už totiž mohou cestujícího na tu naši regionální železnici přetáhnout jenom otevřené vagony tažené akumulátorovou lokomotivou doplněnou o nefunkční komín s „ekologickým“ vyvíječem kouře.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..