Aktualizovaný návrh jízdního řádu: Konec přímého spojení s Prahou a návrat Krakonoše

Správa železniční dopravní cesty před několika dny zveřejnila aktualizovaný návrh jízdního řádu, který vstoupí v platnost letos v prosinci. Oproti původnímu návrhu přináší několik změn. Důležité změny se pokusíme vypsat na následujících řádcích.

  • Bude zrušen pár rychlíků “Hradečan” mezi Prahou a Meziměstím. Ranní spoj pojede jako spěšný vlak z Broumova do Starkoče, kde bude přípoj na rychlík Krakonoš (viz dále) z Trutnova do Prahy. V opačném směru bude potřeba přestoupit v Hradci Králové do spěšného vlaku do Trutnova a ještě jednou ve Starkoči směrem na Broumov.
  • Zároveň se bude přestupovat ve Starkoči i u večerního spojení Hradce Králové s Náchodem (o víkendu Broumovem), vlak z Hradce Králové bude směrován do Trutnova.
  • Bude zaveden nový pár přímých spěšných vlaků mezi Broumovem a Hradcem Králové (zpět jen do Meziměstí), které pojedou mimo takt ostatních vlaků. Ráno z Broumova vlak vyjede v 5:37 z Náchoda v 6:37 a v Hradci Králové bude v 7:36. Zpět z Hradce Králové bude spojení ve 14:24, do Náchoda tento přímý vlak přijede v 15:19 a jízdu ukončí v Meziměstí v 16:05 bez návaznosti na Broumov. Oba vlaky pojedou v pracovní dny.
  • Spěšné vlaky mezi Starkočí a Broumovem (+ spoje do Hradce Králové) budou místo regionov vedeny soupravami tvořenými motorovým vozem 854 a řídícím vozem, který disponuje první třídou, která na těchto vlacích bude platit. Oproti regionovám, které na těchto vlacích jezdí nyní, nebudou tyto soupravy disponovat nízkopodlažním nástupem, nabídnou však více prostoru na jízdní kola a (subjektivně) lepší chodové vlastnosti díky čtyřnápravovým podvozkům. Též budou mít vyšší rychlost, kterou budou moci využít například mezi Náchodem a Hronovem.
  • Dojde k rozšíření počtu spěšných vlaků Choceň – Náchod – Hronov (- Adršpach). To na úkor osobních vlaků mezi Týništěm a Náchodem.
  • Všechny rychlíky od Prahy, které z Hradce Králové pokračují dále na Trutnov, ponesou název Krakonoš a dojde k rozšíření o jeden pár. Ráno místo rychlíku z Meziměstí, večer místo spěšného vlaku “Stachelberg”, kdy tento název ponese spěšný vlak s odjezdem z Hradce Králové v 17:03.
  • Na trati z Teplic nad Metují do Trutnova budou do Adršpachu jezdit přes sezonu vlaky méně často (ale možná kapacitnější – zdvojené?). Letos byly značné problémy s dodržováním jízdního řádu díky hustému provozu a často se stávalo, že musely být některé spoje odřeknuty.

Přestože může někoho mrzet zrušení přímého spojení do Prahy z Náchodska, uvědomme si, že tento vlak spíše prestižní než praktickou záležitostí, který nezapadá do konceptu dopravy po zbytek dne. Spojení nebude zrušeno, jen bude nutné přestoupit. A do Hradce Králové (kam z Náchodska směřuje většina cestujících) bude zaveden úplně nový vlak v novou dobu, který může vyhovovat i více lidem, pro oba směry se přímo nabízí využití studenty.

Návrh jízdního řádu je k náhlédnutí na stránkách SŽDC


Úvodní foto: Petr Nechanický

Mohlo by se vám líbit...

komentářů 7

  1. Kuba napsal:

    „jízdu ukončí v Meziměstí v 16:05 bez návaznosti na Broumov“
    Nikoliv, návaznost je zajištěna prostřednictvím autobusového spoje (odj. 16:16, Broumov 16:35).

    „Na trati z Teplic nad Metují do Trutnova budou do Adršpachu jezdit přes sezonu vlaky méně často“
    Do konečného jízdního řádu daleko, návrh je jen návrh.

    „tento vlak spíše prestižní než praktickou záležitostí“
    Ano, souprava AB + B + B je vysoce prestižní záležitost. Takže na rovinu, jedná se o honění politického ega pánů Hečka a Birke.

  2. Petr David napsal:

    Nádherná ukázka, jak je výběžek každému u zadku. Jeden nesystémový tah za druhým bude mít za následek, že u nás železnice ztratí dech nadobro. Revitalizace nepřinesla cestujícímu žádný výrazný efekt, něco podobného bude i s výměnou souprav. Neřešený Adršpach, kde stále kolabuje silniční doprava. Mezistátní vlaky jen pro Poláky, všechny přímé vlaky z vnitrozemí směr Trutnov. Panečku, vypadá to, že metr má dvě délky!
    „Též budou mít vyšší rychlost, kterou budou moci využít například mezi Náchodem a Hronovem.“
    Jo a ztratí ji na dvou úvratích, na zastávkách a v Broumově. To je první našlápnutí na projíždění zastávek a nedejbože na nestabilní jízdní řád.

    • Jarda Teplice napsal:

      Tak zmenšení počtu zastávek by bylo jen a pouze dobře ! Spěšné vlaky mají zajistit rychlejší dopravu z regionu a nestavět u každé vrby. K čemu je Březová nebo Česká Metuje ? Jenom pro pár lidí, zdržuje to všechny ostatní a způsobuje nestabilní JŘ.
      Jinak za mě je JŘ na 026 výrazně lepší, hlavně spoje do Chocně a přímý Dobrošov do Hradce.

      • Petr David napsal:

        Zmenšení počtu zastávek v důsledku použití vozidel s bídnou akcelerací a delším časem potřebným pro změnu směru jízdy je dobře? Já mám za to, že kdyby tady jezdily „žraloci“, jejichž nasazení bylo před lety na spadnutí, tak by nebylo potřeba nic rušit a jezdilo by se ještě rychleji. Pochopitelně, že je třeba posuzovat každé místo zvlášť, domnívám se, že rušit zastávku na trase ve vnitrozemí není totéž, jako rušit zastávku ve výběžku u konce trati! V první řadě je potřeba smysluplně upravit infrastrukturu a vyměnit vozidla, omezovat službu lidem vidím až jako poslední krok. Vámi zmiňovaná Česká Metuje – do té doby, co zastavoval každý vlak, jezdili lidi, dvouhodinový takt byl podle mě impulzem pro použití automobilu. Tímto názorem rozhodně neříkám udržet všechny zastávky za každou cenu.
        Dal jsem si tu práci a změřil jsem rozdíl času mezi vozidly v úseku Hronov – Náchod byl několik minut.

        Spoje do Chocně budou mít význam, jestliže bude na co přestupovat, tedy fakticky přestupovat. Co se týče přímého spoje do Hradce, tak jeden získám, druhý ztratím.

        • Jarda Teplice napsal:

          Určitě je lepší přímý spoj z Broumovska a Náchodska do Hradce Králové na půl osmou než nynější rychlík o hodinu a půl dříve. Na tak brzký vlak vstane minimum lidí a podle toho vypadá jeho využití – dost mizerné. Co se týká Č.Metuje, tak za řadu let mám vysledované, že počet lidí je +- stejně slabý ať tam stavěl vlak co hodinu nebo dvě, přičemž ráno do Náchoda tu hodinu stále mají. Je to docela malá vesnice a zastávka je poněkud bokem. Jestli někdy vznikne bájná vysokovská spojka a budete chtít spojit Hradec Králové s Broumovskem za hodinu, tak bude nutné obsluhovat jenom větší sídla.

          • Petr David napsal:

            Co je a co není určitě lepší, je podle mne na uživateli, každá doba má pro cestujícího jiný význam. Osobně jsem bral dobu spoje jako suprovou pro vycestování na větší vzdálenost (kde je neujíždění přípoje rozhodující), vhodnou pro cestu do práce. Představa, že spoj otestujeme za relativně krátkou dobu, ve které se z velké části díky dlouhodobým výlukám stal v podstatě nepřímým, je mylná. Vlak vidím z hlediska provozu a financování jako problém, má ale i řadu výhod. To je asi věc na delší debatu, jisté je však, že zrovna moc velkou příležitost nedostal.
            Nový spoj projíždí všechna zastavení mezi Broumovem a Meziměstím. Možná, že jsem něco přehlédl, ale nevidím důvod proč. Rozdíl jízdní doby od ostatních spojů je jedna minuta, navíc celou tu věc včetně obratu z Meziměstí by určitě šlo posunout. Olivětín a Ruprechtice pochopitelně s Jetřichovem rozhodně nejsou vzhledem k regionu žádnou vrbou.
            Srovnám-li oba přímé spoje, mají jedno společné, objednatel jedná naprosto nesystémově a navíc protěžuje směr vnitrozemí- Trutnov. Státem znevýhodněný výběžek nikoho nezajímá a takovéto kosmetické změny povedou u nás k tomu, že vlak ztratí schopnost konkurovat. Faktický nezájem vidím i v posledních úpravách infrastruktury, které cestující ani nepocítí.
            Jinak netuším, co máte vysledované s Českou Metují, já jsem čtvrt století působil 5 dní v týdnu na trati v údržbě, a mám poněkud jiné zkušenosti. Podle mého názoru málokdo stojí o to, když nestihne jeden spoj, čekat dvě hodiny, týdně to může být ztráta 5 hodin. Zastávka leží mezi Dědovem a Českou Metují, tedy nejedná se o jednu obec. V Březové rovněž nastupovalo poměrně dost lidí. Jde především o polohu obce vůči vnitrozemí, a proto nelze srovnávat např. s Malým Poříčím, kde je vše doslova u nosu.
            Co se týče spojky, které fandím, tak tady bych řekl, že máte pravdu, pokud má být železnice páteří, tak je potřeba opravdu pečlivě zvažovat každé zastavování. Díky přístupu některých politiků už moc nevěřím v realizaci pro nás klíčové stavby.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..