Jaké vlaky jsou lepší pro Náchodsko?

Velký rozruch vyvolala změna v železniční dopravě v našem regionu. Od 15. prosince 2019 mezi Starkočí a Broumovem nejezdí nízkopodlažní jednotky Regionova, ale motorové jednotky 854+954.

Jedním z důvodů, proč došlo k této změně je snaha zajistit pravidelné přímé spojení Náchodska a Broumovska s krajským městem bez přestupování ve Starkoči po celý den ve dvouhodinovém intervalu (v časech přestupu na spěšný vlak z/do Trutnova), které se snad podaří od prosince 2020. To s jednotkami Regionova není možné. Další výhodou oproti Regionovám je vetší kapacita míst pro cestující a k tomu jako bonus navíc i oddíl pro cestující v 1. třídě. Jízda motorovou jednotkou 854+954 je mnohem pohodlnější a tišší, protože má podstatně lepší jízdní vlastnosti. Je zde i více místa pro kočárky a kola. Navíc jsou ve vlaku dvě toalety, tedy se již nemůže stát, že při poruše nemáte možnost jít ve vlaku na záchod, jako se to stávalo v Regionovách. Nově je v těchto jednotkách i bezplatné připojení k internetu pomocí wi-fi.

Jedinou, ale podstatnou nevýhodou je, že tyto soupravy nejsou nízkopodlažní, což je problém především pro imobilní a starší cestující, ale i pro cestující s kočárky a koly.

Bohužel dopravce není schopen v současné době nabídnout moderní nízkopodlažní jednotky. Tedy v nejbližších dvou až třech letech nemáme moc na výběr. Proto by nás zajímalo, zda souhlasíte s nasazením modernějších motorových jednotek 854+954 a tím i možností pravidelného přímého spojení do Hradce Králové bez přestupu ve Starkoči, nebo raději volíte návrat Regionov, které jsou nízkopodlažní.

Zajímá nás Váš názor!

Hlasovat o Vaši preferenci můžete v této krátké anketě

Regionova:

854+954:

Mohlo by se vám líbit...

Počet komentářů: 44

  1. Regionova napsal:

    Jedině Regionova. Rozhodně nízkopodlažní. Všude k tomu jsou opravené peróny. Jezdíme často na výlety. Kočárek soukat do vysoké soupravy a k tomu děti a batohy je hrůza.

  2. Hlasovat o preferenci napsal:

    Rozhodně nízkopodlažní. Jsem starší osoba a lépe se mi nastupuje. František Zoubek, Náchod

  3. Náhrada za Regionovy napsal:

    Regionovy jsou poruchové, pokud je mi známo předešlý hejtman Franc uvažoval o nasazení Sharků, které představují lepší komfort cestování, než Regionovy. Pak ale z toho sešlo, nevím proč.

  4. Regionova napsal:

    Nízkopodlažní. Jako maminka s dětmi jezdíme na výlety , do vysoké soupravy se s kočárkem těžko dostaneme.

    • S kočárkem to jde napsal:

      Také často jezdím s kočárkem a mám dobrou zkušenost s průvodčími, kteří mi vždy pomohou. Když jedu s manželem, je to vůbec bez problému. Takže za mě ty nové soupravy 854 nejsou problém.

  5. Udělejme to jako v Pardubickém kraji napsal:

    Mně vyhovuje více 854+954, ačkoliv nejsou vhodné na zastávkový typ jízdy, pořád jsou rychlejší a tišší než Regionovy. Navíc mají wifi a klimatizaci. Otázka by měla spíš znít, kdy ČD nahradí zastaralé motorové jednotky těmi moderními, které jezdí v Pardubickém kraji na trati Lichkov – Ústí nad Orlicí. Tady jednoznačně zaspal kraj při vypsání výběrového řízení na dopravce. Jak je možné, že mohly ČD uspět s takto nevhodnými vozy? Ponese za to někdo odpovědnost?

    • Petr David napsal:

      Netuším, jak má mít někdo nést odpovědnost za to, že najednou nejsou pro celou republiku všude nové nízkopodlažní jednotky. Nejen ČD, ale i ostatní dopravci nevlastní kouzelný proutek. Jestli někdo zaspal, tak to byl ten, kdo na poslední chvíli zazdil pro Broumovsko ty dva žraloky. Broumovsko je příliš vzdálené a to nejen pro Prahu, ale i pro Hradec.

  6. Petr napsal:

    Určitě 854+954. Rozhodně pohodlnější. Pohodlí, teplo, WC, police na zavazadla. Chybějící nízkopodlažnost nevadí, vozy 954 jsou bezbariérové, vybavené plošinou pro imobilní cestující. A dokonce pohodlnější nežli regioshark 844 (ve kterém obtěžuje velice nepříjemná klimatizace).

  7. Cestovatel napsal:

    Z uvedených vozidel je jednoznačně lepší 854+954. Čtyřnápravové vozidlo má mnohem pohodlnější interiér, klidnější jízdu a celkově působí jako skutečný vlak, nikoliv roztřesená poskakující krabice. Regionova je tak trochu socka, která nemá proti autobusu, natož osobnímu autu šanci. V žádném případě nechci tyto nespolehlivé křápy na trati 026 !

  8. 854+954 napsal:

    854+954 je posun k lepšímu. Samozřejmě by naprostým ideálem bylo moderní nízkopodlažní vozidlo typu RegioShark, ale v žádném případě není řešením návrat k Regionovám. 954 jsou navíc vybaveny plošinou a schody v něm jsou přeci jen nižší než v 854. Problémem důchodců je, že v 99% nastupují do vysoké 854, protože si myslí, že v 954 je celý vůz první třídy. Již několikrát jsem odkázal důchodce k nástupu do 954, byli překvapení (mírně) lepším nastupováním. Přímé spojení do Hradce je jednoznačným ideálem pro Náchodsko.

  9. Vláďa napsal:

    Samozřejmě 854 + 954 spolehlivost, pohodlí, v létě pro výlety jednoznačně + Cestujícím kterým vadí schod mohou použít autobusy, myslím, že jich jezdí dost a mají je nízkopodlažní. Když přišli regionovy, tak si každý taky stěžoval a teď se pro ně brečí, ale to už je česká vlastnost, pořád si stěžovat a psát petice.

    • Petr David napsal:

      „Cestujícím kterým vadí schod mohou použít autobusy,…“

      Řekl bych, že trend by měl být z mnoha důvodů přesně opačný, tedy přesunovat dopravu na koleje. Musíme si uvědomit, že právě na Broumovsku stárne populace rycleji, že tady roste počet méně pohyblivých lidí. Mladí, kterým nevadí ten schod jezdí auty.

  10. David napsal:

    Hlasuji pro 854+954, pohodlí u mě vyhrává před tím jedním schodem. Mám děti a i s kočárkem není problém. Každopádně není to černobílé.

  11. Jarda Teplice napsal:

    Ani jedno, lepší by byla moderní motorová jednotka jako Regioshark.
    Ale když musím volit mezi 854 a 814, tak „katr“ je podstatně lepší ve všem vyjma nízkopodlažnosti.
    Z vysokých nástupišť jako v Náchodě nebo Hronově se nastupuje v pohodě, špatné je to ale v Polici nebo Teplicích, za to může SŽDC svojí nečiností. Jinak nápad na přímé spěšné vlaky do Hradce Králové vítám a snad se povede pokrátit cestovní čas. Navrhuji se vážně zamyslet nad tím, aby spěšný vlak byl opravdu rychlý a nestavěl v každé vesnici. K čemu je Hronov zastávka, Česká Metuje nebo Březová ? Jenom to všechny zdržuje a z vlastních zkušeností vím, že většinou nikdo nenastupuje.

  12. Eva napsal:

    já jsem viděla v Broumove jak dvě mladé maminky držely kočárek nad hlavou, dítě viselo dolu zamotané v popruzich a stejne ještě nedosáhly do vlaku… taky jsem viděla preplnenou půlku vagonu a druhou prázdnou..”1.trida”… a kamaradka, postarší dáma, která rada jezdi na kole se teď boji, jak dá kolo do vlaku…

  13. Vlasta napsal:

    Určitě nízkopodlažní Regionova. Hlasují za starší cestující.

  14. Petr David napsal:

    Hlasovat nebudu. Domnívám se, že debata o dopravě na Broumovsku má smysl, o anketě si to rozhodně nemyslím. Na tyto stránky chodí ten, koho z nějakého důvodu přitahují vlaky, nikoli běžný uživatel veřejné dopravy.
    Broumovsko potřebuje systémové řešení, dávat hlasy drobným úpravám (možná že ne pro všechny drobným) je nesmysl. Chce to ozývat se HLASITĚJI A VŠUDE, kde to jde! Obávám se, že se blíží doba, kdy železnice ztratí schopnost konkurence.

    • Viktor Zerzán napsal:

      V tomto případě se nejedná o „výzkum šotoušů“ stránky slouží pouze jako médium, kudy informace šířit. Anketa jako taková je jinak šířena i mimo železniční kruhy, měla by být zmíněna i v dalších médiích jako noviny Echo a U nás v kraji.
      Zjištěná fakta, včetně volitelných komentářů, kterých se už sešlo poměrně dost, půjdou do rukou osob, které jsou zodpovědné za krajskou dopravu. I vy můžete napsat více než jen vybírat mezi regionovou a katrem 🙂

      • Petr David napsal:

        Asi je Vám známo, že se vyjadřuji k dopravě na Broumovsku snad všude, možná že bavím velkou část lidí. To je pořád dobré, ale horší je, že když navštívím nějakého politika, tak se jen utvrzuji o tom, jak jsme na okraji zájmu.
        Anketa měla být na jiné téma, měla se týkat systémových řešení, protože ani regionova, ani katr nemají sílu soupeřit se silniční dopravou. Bojujme společně za smysluplné řešení, která se týkají především infrastruktury, posuzování dvou nedokonalých vozidel k ničemu nevede.

  15. Broumov napsal:

    Rozhodně nízkopodlažní, je to pohodlné pro všechny

  16. Zuzka napsal:

    Jsem zásadně pro bezbariérové vagóny. Když začínáte s podnikáním, musí být vždy bezbariérový přístup. Myslím, že pro veřejnou službu by to mělo být nutností.

  17. Ondra napsal:

    Za mě rozhodně „katr“ … protože tu byl dávno před žlutou smrtí ze Spras znova Šumperk ( pro neznalé, Pars nova Šumperk – výrobce jednotek Regionova 😉), je tu stále a věřím, že tu bude i po tom, co se většina Regionov rozpadne v prach….. Navíc, super výkonným jednotkám Regionova někdy stačí jen spadané mokré listí na trati a už mají problém při rozjezdu do stoupání… ať si je vezmou Pražáci na ty jejich S linky místo zrušených Žabotlamů a nám ať do krásného podhůří nechají pořádné silné a pohodlné stroje 😉 …hawk domluvil jsem 😃

    • Petr David napsal:

      Přestože už nějaký čas tvrdím, že Regionova neměla ani vzniknout, tak v zájmu férového posuzování bych upozornil, že Regionovy byly poruchové především ze začátku provozu, později se strojvedoucí i hoši na dílně se strojem seznámili a spolehlivost šla nahoru. Při tom, že jezdily prakticky bez oddechu je ještě dobré, že jezdily. Co se týče listí tak to uvidíme na podzim, oba stroje mají shodný poměr hnaných a ostatních náprav, tedy žádná sláva.

  18. M. Žák napsal:

    Jezdim vlakem na trase Broumov Hradec téměř denně a za me tedy Regionova nikdy vice. Co se tyce pohodli a komfortu jizdy tak se to neda se soucasnym stavem porovnat. Regionova je opravdu socka vhodna tak na nejake mistni kratke trate. Chapu, ze nekterym lidem dela problem nastup a vystup, nicmene problem bude spise v systemu. Zvysene nove nastupiste jsou v Brezove a v Bohdasine, kde jsou opravdu potreba. Kdyz uz v Broumove postavili novy radoby terminal tak nechapu proc neni spojen s vlakovym nadrazim, kdyz mohl soucasne slouzit i jako nastupiste. Ale asi to bylo o dohode, ci spis o nedohode mezi mestem a SZDC

  19. Tomáš napsal:

    Dobrý den, nebudu porovnávat kvality strojů, protože o nich nic nevím. Pokud bych měl hlasovat, tak pro oboje na střídačku. Rád bych se s vámi ale podělil o to, co vím – proč se stáhly nízkopodlažní soupravy.
    Kraj si objednal u soukromého dopravce Arriva spoje (asi vysoutěžili nejlepší cenu), nebudu rozebírat všechny problémy tohoto dopravce, které se řešili v médiích, nás se teď týká to, že tento dopravce neměl na vysoutěženou objednávku dostatek vlakových nízkopodlažních souprav, tak mu je „ČD“ půjčily/pronajaly a stáhly je právě z těchto okrajových oblastí. To, že to maskujou za lepší spoje a kvalitnější posezení je pro mě osobně jen kamufláž.
    Ano, přímé spoje bez přesedání každé 2 hodiny nikomu neberu, ale tady ty vlaky nejzdí po dvou hodinách, jezdí častěji než po hodině, tak proč by ty hrkačky na krátké tratě nemohly být nízkopodlažní Novy? Důchodce, matka s kočárkem, vozíčkář, cyklista, všichni si pak můžou naplánovat trasu tak, aby jim to vyšlo na takový typ vlaku, jaký jim vyhovuje.
    V závěru, zaměstnancem SŽDC, od kterého mám informace, mi bylo sděleno, že pokud chceme něco změnit (zpět nebo jakkoliv), musíme podat stížnost na městský úřad, neb ten dává požadavky kraji, jaké hromadné dopravní prostředky jsou třeba a co se tedy pak na další období objedná.

  20. obnovení nízkoplošinové želwe) napsal:

    Je nás zde v Hronově Na Chocholouši 409 v ubytovně ALKALIS 8 vozíčkáů kteří s oblibou používali nizkopodlažní železniční vlaky za nákupy a výlety do okolí. Nyní nám to vedení ČD ukončilo. Za všechny vás prosím o zajištění nápravy. Předem moc děkujeme. Spozdravem Mánek

  21. Slovenský pohled napsal:

    Dobrý deň,
    som tu na návšteve u svojho starého otca za ktarým pravidelne jazdím čo štvrť roka z Blavy takže je ma to celkom jedno čím jedu ale starý otec by sa rád vyjadril len na tej klávesnici už mu to tak nejde. Takže tu je jeho názor:

    Nazdar bratia,
    nohy ani prostata už ma moc neslúži a každý mesiac musím za felčarem do HK a to vám poviem to je des. V 69 ľudí pristáli na mesiaci a ja aby som sa v roku 2020 drkotal rovnakým zugem čo vyrobili prakticky vo stejnej čas. Ako je možný že už dávno cesta do HK netrvá 30 minút? Kde je Vysokovská spojka? Plán bol keď sme do Náchoda privandrovali. A to už ma bolo 20 járů. Takže ty si Franto Zúbkú si li ten slávny kantor nesťažuj proti mne si ešte len cucák v tvojom veku som na žebřiňák vyskočil a to som sa len jednou nohou odrazil ešte klobúčik smekol./To myslel dedo z legrace / .No a tie Jiřku Prokope snažíš sa pekne, ale snaž sa vyšše aby si za 30 jarů nemusel mudrovať rovnako ako ja aký zug drkotáč vybrať či ten do ktorého sa nenavalíš alebo ten v ktorom sa pochčáš.
    Peter Hunsaga najstaršie

  22. Tepliceeee napsal:

    Katr❤️

  23. Jarmila napsal:

    Dobrý den, protože jsem dříve jezdila hodně s kočárkem vlakem, vím, jaký je problém s nastupováním a vystupováním, průvodčí jako by náhodou vždy někde daleko, musela jsem vždy prosit někoho, aby se mnou jel. Právě průvodčí by měl vidět a pomocí. Jinak jsem pro moderní rychle vlaky. Co ale nechápu, jak někdo navrhuje jízdní řád. Spojení např. Hronov zast. – Náchod Beloves. Když jede spesny vlak nestaví Hronov zast.. Když jede obyčejný nestaví v Belovsi. Tohle fakt jen tak nevymyslis.

    • Jarda Teplice napsal:

      Zastavování spěšných vlaků v Hronově zastávce je nesmyl, už jsem to psal. Počet lidí minimální a pro ostatní je to otrava. Vůbec by bylo dobré se zamyslet nad rychlostí železniční dopravy, jet z Náchoda do Broumova skoro hodinu je otřesné. Z Náchoda do Meziměstí je slušná trať, ale protože spěšný vlak vymetá kdejakou zbytnou zastávku, skutečná rychlost je nízká. Pokud by se jelo opravdu rychle, cesta z Náchoda do Broumova by se musela stihnout za 45 minut.

      • Petr David napsal:

        Zvyšování rychlosti nemá být na úkor služeb a když už, tak to má být po vyčerpání všech smysluplných možností. Než cokoli omezíme, tak se zamyslíme, co s tím. Výběžek je v podstatě koncem trati a to má pro obsluhu regionu svoje specifika, tuto oblast v žádném řípadě nelze srovnávat s vnitrozemím, kde se dá cestovat v podstatě dokola, my tady máme k dispozici jedinou skulinku.
        Tedy až nasadíme vozidla s odpovídajícím rozjezdem, až přestaneme dělat revitalizace, které v podstatě nezkrátí jízdní doby a naopak koleje zrychlíme, až budeme mít odpovídající perony, které nástup tolik nebrzdí, potom uvažujme o dalším kroku.
        Jak jsem Vám tady už jednou psal, desítky let jsem trať denně pracovně používal a mám tedy slušný přehled, vím, jak se dá využívání zastávky zaříznout. Stačí udělat tzv. objedno a výsledek se dostaví. Pochopitelně nechci hájit zastavování za každou cenu.
        Nový, přímý vlak z Broumova do Hradce Králové nezastavuje v Olivětíně, Hynčicích a v Ruprechticích (plus Jetřichov), ač k tomu v podstatě není časový a provozní důvod. Co to znamená? Vlak jede ve špičce, tedy nezastavením ve zmíněných zastávkách způsobíme jeho menší naplnění. To chceme? Ten, kdo by mohl spát o půl hodiny déle, ten by, pokud denně dojíždí získal za měsíc zhruba jedenáct hodin času.
        Co se týče Vámi zniňované zastávky jsou fakt problém. Když se předělával Hronov, tak se mělo posunout zastavování směrem k centru (někam k parku) a zastávku zrušit.
        Běloves je využívaný lidmi z výběžku, kteří zde nakupují a někteří rádi navštěvují místní cukrárnu (doufám, že to není reklama). Řekl bych, že dnešní poloha tomu výrazně nahrála.

  24. Oboje ma svou vahu?! napsal:

    854 maji pohodlnejsi sedacky, wifi mi taktez vyhovuje, nejlepe kdyby cestujici mel moznost volby a jezdili i nejake nizkopodlazni.
    Regionovy jsou zase rychlejsi na nastup a vystup a komornejsi. Lepsi na ulozeni zavazadel a kocarku. Ale ve spicce jedna regina nema dostatek mist k sezeni.
    Ve spicce rozhodne 854, ale mene obsazene spoje by klidne mohli jezdit regionovy, urcite spotrebuji mene. Nejlepe aby si cestujici zejmena duchodci mohli zvolit i nizkopodlazni vlak,protoze 854 odrazuje potencionalni cestujici.

  25. do ankety napsal:

    854+954 je jasně kvalitnější souprava, než ta provizorní sekačka na trávu. Kdyby bylo vše o nízkopodlažnosti, asi by se musela ukončit dálková doprava. A i ta komerční. U Regionovy se kromě nástupu jedněmi dveřmi také musí potom do schodů. V sezoně kapacita pro turisty do ádru také jasně lepší, i pro kola. Dokud nebude nová nízkopodlažní sv aspoň pro 120 lidí nic neměnit, zvážit zavedení dalších regionov pro místní cesty Náchod – Broumov.

  26. Solorger z Hradce Králové - 854+954 napsal:

    Za mě také rozhodně 854 s 954, v mnohém jsou lepší než Regionovy (popř. 810), jízdní vlastnosti, pohodlí a mnoho dalšího, avšak problém s tím, že není nízkopodlažní tu dozajista je, jako řešení bych viděl více zapojovat i Regionovy a mít to tedy na střídačku at aspoň jednou za 2 hodiny jezdí i ta. Ačkoli nejideálnější by bylo kdyby ČD za 854 sehnaly náhradu popřípadě objednali a nechali vyrobit nástupnickou řadu, ačkoli by to nemuselo být levné, tak rozhodně by to bylo dobré pro vozový park který zde není od odstěhování Stadlerů zpět do Německa nic moc, s výjimkou RegioPanterů, které to nepatrně vylepšují, dále také i pro cestující, kteří by se dočkali konečně změny.

  27. věrka napsal:

    A proč by nemohl jezdit Regio třeba ob hodinu, věřím, že ten, kdo by chtěl přesunout kolo a nebo kočárek, by se určitě přizpůsobil. Cestování s nynějšími soupravami je sice pohodlnější, ale až poté, co se do ní vyšplhám, a seskočit z nějakých cca 40-50 cm výšky na zem taky není žádná sranda ani pro děti, kteří mají první chod skoro ve výši pasu.

  28. Karel napsal:

    Jsem pro 854+954 – pohodlí, rychlost a bez kývání ze strany na stranu. Patřím mezi starší a stálé uživatele železniční dopravy.

  29. Petr David napsal:

    Do ankety: „U Regionovy se kromě nástupu jedněmi dveřmi také musí potom do schodů.“

    Řekl bych, že se nepředpokládá, že sto procent lidí má problémy s nástupem a že to větší procento schody jako všude jinde zvládne. Tedy částečná nízkopodlažnost určitě stačí.

    Solorger z Hradce Králové – 854+954: „jako řešení bych viděl více zapojovat i Regionovy a mít to tedy na střídačku at aspoň jednou za 2 hodiny jezdí i ta.“
    Tak to bohužel nejde, protože se mezi Starkočí a Broumovem točí 3 jednotky. Nedávno jsem ale slyšel docela zajímavý nápad. Regionova Broumov-Starkoč, za hodinu 854/954 Broumov-ve Starkoči spojit s Trutnovákem a do Hradce. Za další hodinu zase regionova do Starkoče a tak dále. Tedy každé dvě hodiny přímé spojení do Hradce a každé dvě hodiny nízkopodlažnost, dobré třeba pro nakupující v Bělovsi.

    S dopravou v regionu je potřeba něco dělat, a to něco nejsou jenom vozidla. Perony v Broumově, v Polici, Teplicích. Bez odstranění úvratí Václavice/Starkoč nebudeme mít nikdy dopravu, která by umožnila lidem zůstat a přitom mít spoustu věcí na dosah.

  30. Petr David napsal:

    Kdybych měl porovnat jízdu busem s jízdou v 854/954 tak pochopitelně jasně z mnoha důvodů vede vlak.

  31. Rudolf napsal:

    Rozhodně 854+954. V soupravě Regionova jsem jel 2x a byl to děsný zážitek. Házelo to ze strany na stranu a navíc ten zápach ze z WC byl nesnesitelný. Navíc preferuji oddělení 1 třídy.

  32. Honza napsal:

    854+954 pritelkyne ma velice spatne zkusenisti s pruvodcimy kdyz jede ze Starkoce do Nachoda s kocarkem

  33. Obnovit nízkoplošinové vagony ! napsal:

    Určitě jsou lepší nízkopodlažní, ty co jezdily dříve. Nevím proč to změnili k horšímu, připadá mi to jako v Kocourkově. Co je dobré se změní na špatné.

  34. 854+954 napsal:

    Pokusil bych se co nejdříve (klidně i za ty 2-3 roky) zajistit nové soupravy, které by byly nízkopodlažní. Do té doby nechat 854+954, neustále měnit soupravy nikam nevede. Bohužel většina lidí nechápe, že Regionova není jediné nízkopodlažní vozidlo.

  35. Vlakové spojení mezi Starkočí a Broumovem napsal:

    Dobrý den,
    určitě nízkopodlažní Regionova. Jsem starší osoba a nalézt do nynějších vlakových souprav po vysokých schodech je namáhavé, nehledě na to, že vlaky využívají i matky s kočárky a dětmi nebo cestující s jízdními koly. Hlavně, že byla vybudována nová nástupiště pro snazší nastupování do vlaků.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..