Expresy Praha – Hradec Králové – Vratislav přes Meziměstí

Dne 27. 2. 2018 proběhlo na půdě poslanecké sněmovny jednání zástupců Hnutí ANO 2011 za Královéhradecký kraj poslance Petra Sadovského, Petra Kolety a Jiřího Prokopa s ministrem dopravy Danem Ťokem a řediteli Odboru strategie Luďkem Sosnou a Odboru veřejné dopravy Ondřejem Michalčíkem z ministerstva dopravy (MD), na téma budoucnosti dálkové železniční dopravy objednávané MD v našem kraji. Hlavním cílem jednání bylo zavedení pravidelné mezinárodní železniční dopravy Praha – Hradec Králové – Vratislav (PL) přes Meziměstí a s tím související potřebné investice do železniční infrastruktury, jejíž klíčovou stavbou je takzvaná „Vysokovská spojka“, která umožní přímé spojení Hradce Králové s Náchodem. Nová železniční trať spojující Českou Skalici a Náchod bez nutnosti dvou úvratí ve Starkoči a Václavicích, zkrátí jízdní dobu Hradec Králové – Náchod na 30 minut. Tento projekt byl připravován již v letech 2005 – 2007, a kdyby se po roce 2008 vedení kraje, v čele s hejtmanem panem Francem (ČSSD) věnovalo veřejné dopravě tak, jak by mělo a ne, že veřejná doprava byla na pokraji zájmu, mohla být Vysokovská spojka realitou již dnes! Díky nezájmu bývalého náměstka odpovědného za dopravu pana Janečka (ČSSD), hrozí za dva roky ukončení přímých rychlíků Praha – Trutnov v Hradci Králové a další požadavky MD, které můžou znepříjemnit cestování na železnici v našem kraji, jako je rozvázání přípojů na rychlíkové lince R14 Pardubice – Liberec.

„Východní expres“

V železniční dopravě se vše plánuje na několik let dopředu. Proto zavedení „Východních expresů“, které budou jezdit bez jediné zastávka z Prahy až do Hradce králové za méně než jednu hodinu, není otázkou jednoho, nebo dvou let. Podmínkou je dokončení zdvoukolejnění tratě Velký Osek – Hradec Králové a zvýšení rychlosti na 160 km/h. To se předpokládá přibližně v roce 2026. Tou dobou by se mohla začít stavět „Vysokovská spojka“ a elektrifikovat trať Jaroměř – Trutnov a Česká Skalice – Meziměstí. Se zástupci MD jsme se shodli, že reálné zavedení expresů Praha – Vratislav (PL) je tedy nejdříve rok 2028, pravděpodobněji rok 2030. Do té doby je nutné najít jiné, provizorní řešení.

Rychlíky Pardubice – Hradec Králové – Broumov?

Dalším bodem schůzky bylo vznesení požadavku navýšení objednávky dálkové dopravy MD v našem kraji na úroveň, která je běžná v ostatních krajích. Náš kraj je totiž na posledním místě v porovnání s ostatními kraji ČR v přepočtu na počet obyvatel a velikost kraje, tedy obyvatelé našeho kraje jsou v podstatě diskriminováni v možnosti použití rychlíkové dopravy, kterou hradí a objednává MD. Řešením by mohlo být zavedení nové rychlíkové linky Pardubice –
Hradec Králové – Starkoč – Trutnov/Broumov, která by částečně kompenzovala zrušené rychlíky mezi Hradcem Králové a Trutnovem a umožnila přímé spojení Broumovského výběžku s Hradcem Králové a Pardubicemi bez nutnosti přestupu ve Starkoči. To je však otázkou dalších jednání a především by to měl být i zájem současné krajské koalice!

Je škoda, že bývalé vedení kraje spolu se starostou Náchoda panem Birkem (ČSSD) a místostarostou Meziměstí Hečkem (ČSSD), neřešili budoucnost železniční dopravy a místo toho se vzhlédli v zavedení nesystémového jednoúčelového retro rychlíku Dobrošov, který nepřinesl žádné zlepšení a tím ani podstatné navýšení počtu cestujících a jen nehospodárně odčerpává finanční prostředky potřebné jinde ve veřejné železniční dopravě, protože tento rychlík platí kraj, nikoli MD. Potenciál železniční dopravy je v našem kraji veliký, ale neměli by o železniční dopravě rozhodovat politici, kteří veřejné dopravě nerozumí!

Obyvatelé našeho kraje mají právo na kvalitní železniční dopravu, která bude především rychlá a umožní komfortní cestování nejen do krajského města, ale i sousedního Polska. Jestliže mají obyvatelé Šluknovského výběžku rychlíkovou dopravu (ne jen jeden přímý retro rychlík), zaslouží si rychlíky i obyvatelé Broumovského výběžku, aby se dostali rychle za prací, kulturou a vzděláním, aby nedocházelo k postupnému vylidňování okrajových oblastí našeho kraje. A naopak potřebujeme přivést turisty, kteří přijedou právě veřejnou, nikoli individuální automobilovou dopravou, protože žijeme v chráněné krajinné oblasti Broumovska.

S panem ministrem i řediteli Odborů MD jsme se shodli na možnosti realizace mezinárodní expresní linky Praha – Vratislav i výstavby „Vysokovské spojky“. Na těchto projektech budeme s MD dále spolupracovat.

Mohlo by se vám líbit...

komentářů 16

  1. Bc. Jiří Kučera napsal:

    Myslím, že by bylo vhodné zde zařadit i obnovu trati z Broumova do Kłodzka. Rychlíky, které by jezdily do Broumova mohly končit až v KŁodzku

    • Jaroslav Štětina napsal:

      Sice jste si do jména napsal titul Bc., ale při tom studiu jste zřejmě mnoho rozumu nepobral 😀 PS: Jsem také titulovaný.

  2. Petr David napsal:

    Když se tyto věci nepodaří prosadit, půjde železnice a později celá dopravní obslužnost regionu ke dnu. Bez rychlé železnice se přesune veškerá doprava na silnici se všemi důsledky, tedy zpomalení dopravy, více nehod, obtěžování lidí na trase a neustálé opravy silnic. Řekl bych, že na tahu jsou nyní starostové všech obcí na Broumovsku a měla by proběhnout odpovídající osvěta!

  3. Honza Pásler napsal:

    Opravdu se napočítá s tím, že by chtěl někdo přestoupit z/na trať 072? Myslím, že Mělnicko, Litoměřicko + Nymbursko samotné má dostatečný potenciál na to, aby v jedné ze stanic Lysá, Nymburk nebo Poděbrady Vysokovský krtex zastavil.

    • Jiří Prokop napsal:

      Mezi Parhou a Hradcem Králové se počítá s tzv. dvousegmentovou dopravou, která je nyní na trati Praha – Plzeň. To znamená, že současné rychlíky doplní expresy. Z Prahy bude směr Hradec Králové vyjíždět vlak každou půlhodinu. Cestujícím z Bohušovic nad Ohří tak spojení s východočeským krajem bude zachováno v současné podobě s možností využití rychlíku, který bude zastavovat v Lysé n. L., Nymburce i Poděbradech.

      • Honza Pásler napsal:

        Kde by se to mělo zavrtat a kde zase vylézt ven? Letmým a nezasvěceným pohledem do mapy to vypadá, že pod Vysokovem někde poblíž průmyslové zóny a asi 700m před náchodskou zastávkou. Tam je ale převýšení, které odpovídá více než 20 promile.

  4. Baal napsal:

    Oni chtějí zrušit rychlíky Praha – Hradec – Trutnov? Máte někdo k tomu nějaké bližší info? Když to na jedné straně chtějí elektrifikovat až do Trutnova a na straně druhé chtějí rušit rychlíky? Naopak bych obnovil oblíbený Ex Krakonoš, který nestavěl v každé díře a bylo tak rychlé spojení Trutnov- Kostelec- Skalice – Hradec – Praha a zpět.

    • Vondrouš J. napsal:

      Baal 21.4.2018 (18:45) Dříve jezdil Ex Primátor ráno v trase Meziměstí-Náchod-Starkoč-Hradec Králové-Praha a odpoledne zpět stejnou trasou. Z Hradce Králové do Prahy a Prahy do Hradce Králové to jezdilo bez zastavení, a byl velmi oblíbený, užitečný, a dobře se ujal. Co se povedlo, pak to z nepochopitelných důvodu zrušili.

  5. Miquell napsal:

    Meli by tu trat 231-020 postavit v parametrech hybridni VRT pro 250km/h pro konvencni i vysokorychlostni soupravy. On to pak zase takovy rozdil neni v technologii stavby – jen zrusit prejezdy a prujezdny profil ve stanicich oddelit od nastupist protihlukovou stenou. Soucasne s tim zachovat puvodni (nultou) kolej pro mistni obsluhu. Z Hradce by pak mohla vest do WRŁ po novem telese na Nove Mesto nad Metuji v parametrech ciste VRT (pouze TGV 330-370km/h) jako je trat Figueres – Le Boulou. U Noveho mesta nad Metuji by se oddelily smery – primy pro smer Warszava – Wroclav (Klodzko) a odbocny pro smer Nachod – Mezimesti – Walbrzych – Wroclav. Nebylo by tak nutny delat slozitou Vysokovskou spojku, dvoukolejna trat z Nachoda do Mezimesti a Walbrzychu pro 140km/h by slouzila take dobre pro nakladni vlaky smer sever-zapadni Polsko (Poznan – Gdansk/stetin) coz by zvysilo konektivitu evropske zeleznicni site. Praha by tak vedle Hamburku mela rychle napojeni i na Gdansk a Stetin. Zaroven by tenhle model participalne odvozene VRT od trati hybridne pouzitelne jako VRT vedl ke zkvalitneni kultury cestovani. Na Chocen by vse zustalo v parametru 160km/h jako alternativa 1.TK na moravu.

    • Petr David napsal:

      Kudy by jste vedl trať z Náchoda do Meziměstí?

      • Chytrolín napsal:

        Dvoukolejnou trať z Náchoda do Meziměstí? Vy jste se asi po**al, nebo co. Stavba této trati by byla strašně nákladná (Nové stanice, koleje, přejezdy/nadjezdy/podjezdy, provrtání nového tunelu u Police nad Metují, provrtání skal u Teplic nad Metují, Nové velké osobní/nákladní nádraží v Meziměstí, zcela nová trať z Meziměstí do Polska, elektrifikace trati, Vysokovská spojka atd) a složitá.

        • Větší Chytrolín napsal:

          Například provrtání nového tunelu u Police nad Metují by nebylo potřeba, jelikož ten tunel je postaven tak, aby se tam vešly 2 koleje.

          • Miquell napsal:

            Byla by určena pro nákladní dopravu, tou by se zaplatila. Kdo říká že musí vést zákrutami současné tratě? Může být o něco více více skloněná protože elektrická trakce snese vyšší sklony, potom zářezy, náspy, tunely. Současná trať by byla ponechána pro místní obsluhu.

            Žiju ve Španělsku, přijeďte si někdy prohlidnout okolí vysokorychlostní tratě Valencie-Alicante, úplně ten samý terén a Spanelaci neřeknou že to nejde. Nevymlouvaji se, udělají to protože vědí že se tím vyřeší problém s tím že ty vlaky musely doteď jezdit dlouho. A vědí že když se to udělá, tak už je to netrvalo.

            2.kolej vážně takovy problém není když se staví nová trať, není zase až takový rozdíl v tom najet do skály s vrtací hlavou o průřezu 6 nebo 10m když se ta druhá kolej nepřidává ke stávající až potom dodatečné

  6. Jiří Vondrouš napsal:

    Dříve přeci jezdil Ex Primátor Meziměstí-Náchod-Starkoč-Hradec Králové bez zastavení do Prahy. Byl to výborný Ex-rychlík,
    pak když se ujal byl zrušen.

  7. Miquell napsal:

    Vím že jsme všichni experti, ale tohle jak se ty tratě plánují, je krásný že se stát i regiony snaží vymyslet jak co modernizovat a jak postavit VRT, vážím si toho že se konečně alespoň něco hýbe dopředu, konečně jsme na správný cestě, ale jediný co mě trochu mrzí – do Hradce se všichni shodneme že 020+231 potřebuje zkapacitnit a napřímit minimálně do toho Hradce, ale co potom dál? Na Choceň budou tranzitovat nákladní vlaky 120, sem tam nějaký expres a tak mě napadá, když tu mluvíme o zrychlení na Meziměstí – tak proč to nepreklopit do té roviny, že z Prahy povede v rámci modernizace a dílčích nových trasování do Jaroměře plnohodnotná konzole zahrnující už v rámci prvotní výstavby plnohodnotnou VRT, dimenzovanou už v první etapě pro rychlost 320km/h, ikdyz zatím v pilotním provozu se po ní bude jezdit 160-200km/h, tzn.narovnat a zdvoukolejnit od Vysočan až po Náchod, před HK mimoúrovňové křížení pro směr Choceň, nejspíš by to chtělo pod hlavním nádražím postavit podzemní kolejovou konfiguraci protože v HK na to jinak místo není. A VRTka může být připravena aniž by se jí VRT zatim říkalo. A pokud dojde k převedení kategorie trati na VRT potom by mělo být všechno připravené (mosty, tunely, ochranné pásmo) pro přidání dalších dvou kolejí. Nebo to udělat opačně a postavit tu konvenční trať první ale zase při odstranění všech přejezdu a rozšíření tam kde povede souběžně s VRT ve 4, kolejnem uspořádání. A z Hradce potom dál na Meziměstí pro rychlost 270km/h pro provoz smíšené vozby. Tím vznikne páteřní dvoukolejna linie od Prahy i Pardubic směr Meziměstí – Walbrzych – Wroclav.

    Odpadne tím nutnost zabývat se tim co s tratí 032 do Trutnova, když vyjde efektivnější postavit z Trutnova do Meziměstí a Broumova novou jednokolejnou elektrifikovanou trať přes Adršpach pro rychlost 100-120km/h která může z Otovic dále pokračovat do Radkowa. Zase to zlepší životní prostředí a ušetří se tím víc než kdyby se mělo řešit co zase s tou 032 do Trutnova. Po ní mohou jezdit Sp od Pardubic. Otevírá tohle tak možnost delších ucelených vozeb

    Z Náchoda přes Opočno propojit a elektrifikovat Rychnov kvůli automobilce – rychlejší a jednodušší pokud ty škodovky do Hamburku a Roztocku pojedou přes polské území.

    Vlastně po nové Meziměstské mohou být převedeny všechny EuroCity jedoucí do Polska a dále do Pobaltí, čímž se znatelně uleví 1.koridoru.

  8. Miquell napsal:

    Byla by určena pro nákladní dopravu, tou by se zaplatila. Kdo říká že musí vést zákrutami současné tratě? Může být o něco více více skloněná protože elektrická trakce snese vyšší sklony, potom zářezy, náspy, tunely. Současná trať by byla ponechána pro místní obsluhu.

    Žiju ve Španělsku, přijeďte si někdy prohlidnout okolí vysokorychlostní tratě Valencie-Alicante, úplně ten samý terén a Spanelaci neřeknou že to nejde. Nevymlouvaji se, udělají to protože vědí že se tím vyřeší problém s tím že ty vlaky musely doteď jezdit dlouho. A vědí že když se to udělá, tak už je to netrvalo.

    2.kolej vážně takovy problém není když se staví nová trať, není zase až takový rozdíl v tom najet do skály s vrtací hlavou o průřezu 6 nebo 10m když se ta druhá kolej nepřidává ke stávající až potom dodatečné

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.