Jízdenka na léto 2015 (pátek 17. 7. 2015)
Po dni volna jsme se vydali na jih, do kraje rybníků a pohodových lidí – do Jižních Čech. Naším hlavním cílem tohoto dne byly jindřichohradecké úzkokolejky, jeli jsme tam s tím, že se projedeme obě tratě – do Obrataně i Nové Bystřice. To se nám také povedlo.
Sraz jsme si dali v Praze na hlavním nádraží, kam jsem přijel rychlíkem Kyšperk, Petr z Olomouce dorazil Zlínským expresem. Dále jsme pokračovali už spolu do Tábora lineckým rychlíkem Anton Bruckner, který byl docela plný, cestovalo jím hodně vodáků na Vltavu. Našli jsme si však místa k sezení, takže „no problem“.
Rekonstrukce zastřešení pražského Hlavního nádraží
CityElefant propagující 20 let Pražské integrované dopravy
V Táboře jsme přestoupili do osobního vlaku do Horní Cerekve, tvořeného soupravou 810+010. Tento vlak byl též docela plný, cestovala i početná skupina skautů. Nejeli jsme ale daleko, jen do Obrataně. Tam jsme měli čest setkat se tváří v tvář s něčím na české železnici hodně neobvyklým – rekonstruovaným motorovým vozem označeným řadou M27.0 (805.9), přezdívaným též „hašišbedna“. Za zajímavým vzhledem s kulatými okny i netypickým interiérem s klimatizací by málokdo hledal motorový vůz vyrobený v 80. letech v Rumunsku a provozovaný v Polsku. Jeho jízdní vlastnosti však zůstaly zachovány, vlak neskutečně škube, hází, a jízda je hodně podobná, ne-li ještě horší, jako v regionově. Každodenní dojíždění touto prazvláštní věcí si nedovedu představit, ale pro zpestření občasného výletu ideální vozidlo.
810.195 před odjezdem z Tábora do Horní Cerekve
První setkání s „hašišbednou“ v Obratani
Interiér tohoto podivného motorového vozu
Po příjezdu do Jindřichova Hradce
Když jsem dojeli do Jindřichova Hradce, měli jsme před cestou do Nové Bystřice asi hodinu a půl času. Tento čas jsme využili k prohlídce města. Autobuem MHD jsme se přesunuli na břeh rybníka Vajgar. Na rybník uprostřed města tady můžou být hrdí, ne každé město se tím může pochlubit. Přes náměstí jsme se přesunuli zpět na nádraží.
Rybník Vajgar v Jindřichově Hradci
Náměstí Míru v Jindřichově Hradci
Jindřichohradecká pěší zóna
Jindřichohradecké autobusové nádraží s autobusem MHD
Jestliže cesta „hašišbednou“ nebyla to pravé, tím pravým byla naopak cesta do Nové Bystřice. Souprava úzkorozchodné lokomotivy řady 705.9, dvou osobních vozů a nákladního vozu pro přepravu kol byla o něčem naprosto jiném. Ze stahovacích oken šlo fotit, v zadním voze bylo nabízeno občerstvení. Trať prochází kolem rybníků, lesy, až do Nové Bystřice na rakouských hranicích. Zajímavostí po cestě je zastávka Kaproun, kde byl údajně z vlaku vyhozen Jára Cimrman, když mu došly peníze.
Zastávka Kaproun – tady vyhodili Járu Cimrmana z vlaku
Jára Cimrman ležící, spící
T47.018 přivezla svůj vlak do Nové Bystřice
Nádraží Nová Bystřice
Turistické centrum JHMD v Nové Bystřici
Centrum Nové Bystřice
Z vlaku se naskýtají zajímavé pohledy…
Cestou zpátky začalo lehce pokapávat, těšili jsme se na bouřku a na to, že se pročistí vzduch (bylo velké horko), k tomu ale nedošlo. Dojeli jsme do Jindřichova Hradce, a protože do odjezdu našeho rychlíku Bezdrev zbývalo asi tři čtvrtě hodiny, a vlak měl navíc zpoždění, zavítali jsme do stánku JHMD, kde jsme nakoupili pár suvenýrů a dali si výborné pivo Bernard.
Takováto malebná nádražíčka najdete na obou tratích JHMD
Výhybna Dolní Skrýchov – tady se připojuje trať od Obrataně k hlavní trati, již ke splítce s novobystřickou tratí
Drobné občerstvení přímo na palubě úzkorozchodného vlaku
U JHMD dostanete lepenkovou jízdenku
Tratě JHMD jsou se svými nádražíčky i okolím opravdu malebné, jejich obsluha příjemná a i doplňkové služby na slušné úrovni, výlet se rozhodně stojí za to. Nás však čekalo další cestování, Bezdrevem jsme se přesunuli do Plzně, kde pro nás bylo na tři noci zajištěno ubytování. Přijeli jsme docela pozdě večer, proto jsme se po ubytování hned uložili ke spánku. Další den nás čekala první část cestování po lokálkách v okolí Plzně, o tom ale až příště.
———-
Foto: Viktor Zerzán