Miliardový tunel
Možná mnohem víc bude stát „Vysokovská spojka“ – nová železniční trať spojující Českou Skalici s Náchodem, která by měla umožnit cestování vlakem bez nutnosti přestupování ve Starkoči a úvratě ve Václavicích, které dnes dělají železniční dopravu pro mnoho lidí téměř nepoužitelnou.
Vyhozené peníze?
Proč investovat tolik peněz do železnice? Vždyť se investovala víc než jedna miliarda (bez DPH) v minulých dvou letech do železniční tratě Hradec Králové – Trutnov! Mělo to přinést zkrácení jízdních dob o 15 minut (do Svobody n. Úpou až o 30 minut) a výsledek? Zkrácení o 2 minuty. SŽDC, s.o. slavnostně tuto revitalizaci ukončilo a prezentovalo samá pozitiva a rychlost vlaků až 120 km/h. Dodnes se touto rychlostí nejezdí a ještě dlouho jezdit nebude, ale ono je to celkem jedno, protože tato rychlost má být jen na pěti kilometrech z celkové délky 69 km.
Další revitalizace, která nás čeká v letech 2018 až 2019, se týká tratě Týniště n. O. – Broumov, přesněji jen úseku Bohuslavice n. Met. – Hronov. Opět to bude stát více než jednu miliardu (bez DPH) a zvýšení rychlosti téměř žádné. Ano, po technické stránce dojde k modernizaci tratě, především zabezpečovacího zařízení, ale běžnému cestujícímu to nepřinese žádné výrazné zlepšení cestování. Nejsou toto vyhozené peníze? Tak úplně vyhozené ne, ale nedaly by se investovat z pohledu cestujících lépe?
Naštěstí krajskému úřadu došla trpělivost a už nebude jen přihlížet, jak SŽDC investuje miliardy korun do železniční infrastruktury bez valného užitku pro cestující veřejnost. Za tyto zhruba dvě a půl miliardy, které do revitalizací tratí SŽDC investovala, nebo bude investovat, by se dala Vysokovská spojka určitě postavit. Výsledkem by bylo skutečné zkrácení jízdních dob mezi Hradcem Králové – Náchodem a dalšími městy Broumovského výběžku o 20 až 35 minut!
Projekt „Vysokovské spojky“ tu byl už v roce 2005
Nejde o žádný nový nápad. V té době byl projekt mnohem dál, než je dnes. Jenže v roce 2008 byly krajské volby a nové vedení kraje strčilo vše v tichosti do šuplíku a… Roky 2008 – 2016 nebyly pro veřejnou dopravu příznivé. Krajští zastupitelé neměli o veřejnou dopravu velký zájem, začaly se škrtat spoje a také se rozpadl výborný tým odborníků, kteří v letech 2003 – 2008 dovedly veřejnou dopravu v našem kraji v té době na jednu z nejlepších v republice.
Dnes je naštěstí vše jinak. Královéhradecký kraj má nový tým lidí na odboru veřejné dopravy, kteří své práci rozumí, ale především máme nového náměstka hejtmana, odpovědného za dopravu Mgr. Červíčka, který nesedí jen se založenýma rukama, ale hájí zájmy obyvatel našeho kraje při jednáních s MD, SŽDC a ČD. Podařilo se tak prosadit projekt „Vysokovské spojky“, jako jednu z priorit našeho kraje. SŽDC by nyní měla udělat studii proveditelnosti, která by prokázala možnost realizace a finanční návratnost této akce.
Začátkem června se sešli starostové měst a obcí broumovského výběžku (kromě zástupců Broumova) s panem náměstkem Mgr. Červíčkem na náchodské radnici, kde projekt Vysokovské spojky všichni odsouhlasili.
Vysokovskou spojkou to ale skončit nemůže!
Aby měla „Vysokovská spojka“ smysl, nemůže to být jen jakási odbočka z tratě Hradec Králové – Trutnov. Nemůže být ani končící tratí v Broumově. Aby to celé dávalo smysl a byla splněna potřebná efektivita celého projektu, bude potřeba obnovit mezinárodní železniční přechod v Meziměstí! Královéhradecký kraj je jediný, který nemá pravidelné železniční
spojení s Polskem. Potenciál cestujících je velký a to nejen z pohledu turistického ruchu. Přímé spojení Hradce Králové s Wroclaví, kde je např. mezinárodní letiště, by bylo velice rychlé – zhruba dvě a půl hodiny. Dokonce i spojení Prahy a Varšavy by bylo přes Meziměstí téměř o hodinu rychlejší, než dnešními expresy přes Ostravu.
Jedině znovuobnovení železničního přechodu v Meziměstí a zavedení dálkové mezinárodní dopravy může do našeho regionu vrátit pravidelné přímé rychlíky, sestavené z moderních klimatizovaných vozů s Wifi a ne takové, jaké jezdí na retro rychlíku Dobrošov.
Budoucnost, nebo utopie?
Nepodaří-li se realizovat projekt Vysokovské spojky a znovuobnovení železniční přechodu v Meziměstí, bude železniční doprava v našem regionu navždy na vedlejší koleji. Nikdy tak nebude konkurenceschopná dopravě individuální. To navazuje jedno na druhé: když nebude veřejná železniční doprava rychlá a kvalitní, nebude ji využívat dostatečný počet cestujících. Když nebudou cestující, dojde k redukci počtu spojů. Tam, kde jezdí málo vlaků, nebude nikdy SŽDC investovat do rozvoje infrastruktury. Kde nebude moderní a rychlá železniční trať, nebudou ČD nasazovat nejnovější vozidla. Tam, kde ČD nenasadí moderní a rychlá hnací vozidla, nebude veřejná železniční doprava konkurencí dopravě individuální.
Broumovský výběžek potřebuje kvalitní železniční spojení se světem a to nejen ve směru na Hradec Králové, ale také opačným směrem do Polska!
Železniční doprava je i dopravou ekologickou a to je pro broumovský výběžek, kde je velké území chráněnou krajinnou oblastí velice důležité. Neudržitelný nárůst automobilové dopravy se nedá donekonečna řešit neustálou výstavbou nových silnic a nekonečným rozšiřováním parkovišť. Malá nabídka zaměstnání a nemožnost rychlého spojení, které by
umožnilo dojíždět za prací do vzdálenějších míst, pomalu vylidňuje pohraniční oblasti a ceny bytů se tam propadají na minimum. Odcházejí především vzdělaní mladí lidé, protože se jim nechce dojíždět dvě hodiny do krajského města. Náš region se pomalu mění. Bohužel ne lepším směrem. Kvalitní a rychlá železniční doprava by mohla mnoho věcí změnit.
Vše záleží na politicích!
To, jestli se podaří realizovat projekt Vysokovské spojky, nyní záleží především na MD a SŽDC. Ale ani zastupitelé našich měst, obcí a kraje nemůžou čekat, jak to celé dopadne. Nyní je potřeba začít jednat s polskou stranou, zda mají zájem o mezinárodní železniční dopravu. To musí udělat kraj s pomocí místních samospráv. V tomto se nemůžeme spoléhat na úředníky na MD, protože těm je náš region naprosto lhostejný a pro SŽDC je mezinárodní doprava přes Meziměstí spíš noční můrou, než potřebnou realitou.
Když už se bude dělat Vysokovská spojka, tak proč jezdit na Trutnov přes Starkoč, když Studnická spojka by úsek Skalice-Kostelec zrychlila o dobrých 5 minut.
Krásný článek. Když vidím super zmodernizované tratě na Liberecku, tak bych tady brečel. Je pravda,že se do toho musí vložit místní samosprávy, protože ouřadové v Praze jsou daleko. Také jsem letos cestoval vlakem z Meziměstí do Varšavy a musel jsem jet radši o den dříve, přespat u známých v Praze,protože ráno vlakem do Pardubic je to časová vražda.Před 20 lety při povodních jim tahle trať najednou posloužila. Jsem taky zvědav na rekonstrukci z Týnište do Broumova. Nedej bóže když chce někdo na trati navštívit WC- to je katastrofa a ne 21.století.