Výlet na krajskou síťovou jízdenku
Po minulé cestě kolem Broumovského výběžku jsme si s Tomášem naplánovali další akci – tentokrát po Česku. Zvolili jsme Skupinovou víkendovou jízdenku pro Královéhradecký kraj, jejíž platnost přesahuje hranice kraje do vybraných stanic, čehož jsme také využili.
Naším prvním cílem byla stanice Rokytnice nad Jizerou. Ovšem dojet tam vlakem znamená objet půl kraje, a to vše kvůli několikaminutovému nepřípoji v Trutnově. Tomáš vyjel z Broumova, já přistoupil v Náchodě a dojeli jsme do Starkoče, kde jsme přestoupili na rychlík do Prahy. Moc daleko jsme jím však nejeli, v Jaroměři jsme přestoupili na rychlík Pardubice – Liberec. Ve Staré Pace již stál spěšný vlak do Trutnova, jímž jsme popojeli do Martinic v Krkonoších, kde jsme konečně nastoupili do motorového vozu 810.564, vybaveného digitálním transparenty a LCD obrazovkami s informacemi o cestě. Bez problému jsme dojeli až do Rokytnice.
810.564 v Rokytnici nad JIzerou
Dojet vlakem do Rokytnice nad Jizerou je trochu problém i z toho důvodu, že sem vlak jezdí pouze 1x za den a to v sobotu, neděli a svátky. Ostatní spoje (a stejný spoj v pracovní dny) končí o 2 km dříve v Jablonci nad Jizerou, kde většina cestujících vystoupila. Až do Rokytnice kromě nás dvou dojeli čtyři lyžaři. Foto motorového vozu se staniční budovou navíc kompliovalo slunce, které svítilo přímo proti, a z druhé strany fotit nešlo, neboť staniční budovu zakrývaly stromy. Na samotnou staniční budovu není moc pěkný pohled, je ve špatném stavu a cestujícím nepřístupná.
810.564 v Rokytnici nad Jizerou
Z Rokytnice jsme se vrátili do Martinic, cestou jsme udělali pár snímků i ve stanicích, kde z dopravních důvodů (na trati je D3) strojvedoucí volal dispečerovi.
Stanice Poniklá
Do Martinic jako první přijel spěšný vlak do Trutnova, který zde čekal na křižování s protijedoucím Sp do Kolína, na který jsme čekali my. Přes Starou Paku, Novou Paku, Ostroměř a Nový Bydžov jsme jím dojeli až do Chlumce nad Cidlinou, kde jsme přestoupili na osobní vlak (rychlík je v tuto dobu vynechán) do Hradce Králové. Tam jsme spatřili soupravový vlak s bývalými vozy rakouských železnic, které nyní vlastní České dráhy. V Hradci jsem tyto vozy viděl poprvé.
Další východočeská „katrová“ relace po trase Trutnov – Kolín je Hradec Králové – Letohrad, kterou jsme se rozhodli celou projet. K našemu překvapení byl v soupravě „najbrtí“ motorový vůz 854.014 ALENKA. Ještě větším překvapením však při křižování v Potštejně bylo, že na protijedoucím vlaku jel druhý trutovský „najbrtí katr“ 854.019 BABIČKA. Vidět je oba vedle sebe se také nepoštěstí každý den.
854.019 BABIČKA a 854.014 ALENKA v Potštejně
Počasí však nepřálo a Letohrad nás uvítal deštěm. Nám to ovšem nevadilo, v plánu bylo zajít do nádražní restaurace. Dali jsme si výborný pozdní oběd (jídlo opravdu dobré a ceny nízké – doporučujeme) a do odjezdu našeho vlaku do Ústí nad Orlicí jsme dokumentovali dění ve stanici.
EN57-1952 na osobním vlaku do Lichkova v Letohradu
Onen náš vlak přestavoval motorový vůz RegioSpider řady 841, toho dne v úsek Letohrad – Ústí nad Orlicí posílen o soupravu 810+010. A protože nový vlak přijel z Mlýnického Dvora plný, starý dobrý „šukafon“ to jistil. Nakonec i ten se slušně zaplnil, a tak posila byla na místě.
„RegioSpider“ 841.016 přijel z Mlýnického Dvora v Letohradě se napojil na soupravu 810.060+Btax
V Ústí nad Orlicí následoval rychlý přestup do City Elefanta a krátká cesta do Chocně, kde byla větší pauza do odjezdu vlaku na Týniště nad Orlicí.
740.763 odjíždí z Ústí nad Orlicí
Měli jsme trochu obavy, jestli nepojedeme autobusem, neboť toho dne došlo k technické závadě na trati v úseku Choceň – Čermná nad Orlicí, následkem čehož byla zavedena NAD. Závada však byla odstraněna a my tak projeli vlakem bez problému. V Týništi nad Orlicí při přestupu do Regionovy na relaci Doudleby nad Orlicí – Náchod byla již tma. Aby Tomáš nemusel čekat v Náchodě na přípoj do Broumova, vystoupili jsme už ve Václavicích a udělali si zajížďku do Starkoče.
Cílem výletu bylo dojet do Rokytnice nad Jizerou, a zakreslit následně jedno z mála chybějících míst na železniční mapě – to se povedlo, a tak výlet hodnotíme (až na počasí) jako úspěšný.
———
Foto: Viktor Zerzán, Tomáš Ságner