Přímý rychlík Meziměstí – Náchod – Praha potvrzen náchodským starostou!

Nedávno jsme zveřejnili článek s úvahou o znovuobnovení přímého vlakového spojení Náchodska s Prahou. Tato myšlenka se nyní začíná naplňovat jsou známy i bližší detaily. Starosta Náchoda Jan Birke na svém Facebooku zveřejnil následující text:

Po 10 letech se na Náchodsko vrací přímé vlakové spojení s Prahou!
V prosinci v roce 2006 by vypraven poslední přímý rychlík z Meziměstí do Prahy. Od jízdního řádu 2006/2007 byly zavedeny v spěšné vlaky, ale již bez přímého spoje do Prahy a cestující z Broumovska a Náchodska do Prahy musejí přestupovat ve Starkoči na rychlík „Trutnov–Praha“.
Zatímco z Trutnova jezdí šest rychlíků denně, musejí cestující z regionu Broumovska, Teplicka, Policka a Náchodska již téměř deset let při cestě do Hradce Králové a Prahy, vždy komplikovaně přestupovat. Tyto spoje bohužel objednává Ministerstvo dopravy ČR, proto jsme museli společně s hejtmanem Lubomírem Francem a místostarostou Meziměstí Pavlem Hečkem napnout síly právě sem, abychom vrátili do regionu spojení, které sem rozhodně patří.
Neúnavný tlak na znovuzavedení přímého spoje vyvíjel po celá léta především místostarosta Meziměstí Pavel Hečko.
Je to moc dobrá zpráva pro občany nejen Náchoda, ale hlavně celého Broumovského výběžku, pro které je už tak spojení s vnitrozemím komplikované. Potvrzení o plánovaném zavedení přímého vlakového spojení na trase Meziměstí, Náchod, Starkoč, Hradec Králové, Praha a zpět, jsme obdrželi před pár dny.
Plánovaný rychlík by měl vyjíždět ráno cca ve 4:17 hodin z Meziměstí a zpět by se měl vracet přibližně ve 21 hodin, tyto časy budou ještě upřesněny.
Důležité je, že do nového jízdního řádu byl rychlík na trase Meziměstí-Praha opět zařazen! A v Náchodě ho navíc přivítá opravená nádražní budova 🙂

Vypadá to tedy, že s největší pravděpodobností již letos v prosinci přímý vlak vyjede. Dle toho, co víme, by se mělo jednat o rychlíkovou soupravu, taženou z Meziměstí do Hradce Králové lokomotivou řady 750.7. Z Náchoda bude odjíždět těsně po páté hodině ranní (dnes Os 5141), vracet by se měl těsně před dvacátou hodinou (dnes Sp 1794).


Zdroj: facebook.com

Mapa: mapy.cz

komentářů 19

  1. Michal Drábek napsal:

    Lidsky chápu nostalgii po rychlíku „Praha – Meziměstí“, ale přesto mi k tomuto záměru „napnout síly“ chybí číslo, či aspoň kvalifikovaný odhad
    1) Kolik obyvatel regionu dojíždí měsíčně či týdně do Prahy
    2) Kolik z těchto obyvatel CHCE JET VLAKEM.

    Přímé spojení do HK už chápu jako rozumnější požadavek. Zde ovšem dotčené občany nespasí 1 pár přímých vlaků! Spíše by pomohlo konstruktivní jednání s MD, ČD a krajem o nějakém tom spojování/rozpojování jednotek ve Starkoči a přímém spojení do Náchoda, případně dále.

    Jenže takt je v mnoha regionech „sprosté slovo“….

  2. Jiří Kučera napsal:

    Já si myslím, že je teď scestné vypočítávat kolik lidí tento vlak využije. Zhodnotil bych to až po roce.

  3. Tomáš Lelek napsal:

    Popravdě by se nabízelo, aby zmíněný vlak již začínal ve stanici Walbrzych Glowny, pak by ihned nabyl na větším významu. Konečně by Broumovsko nepůsobilo jako konec světa, kde lišky dávají dobrou noc. Kdyby byl takovýto vlak doplněn ještě pár osobními, tak by bylo Broumovsko atraktivnější jak z hlediska turismu, tak i pracovních příležitostí pro občany PR.

  4. maaaca napsal:

    Je to spíš smutná zpráva, než radostná. Rychlík pojede v okrajové časy, tudíž jeho obsazenost bude mizerná.
    Starostové se měli radši snažit o modernější vozidla na stávající Sp vlaky a jejich případné protažení do HK, to by ocenilo daleko více cestujících a přitáhlo by to do vlaků i více cestujících.

  5. Jan napsal:

    Meziměstí – Praha dobrý. Přes Týniště nic moc. Současné spoje jsou geniální! V Broumově nasednu do vlaku a s jedním pohodovým přestupem jedu na Prahu! Ostatní už si každý přebere podle sebe. Prostě nechal bych to tak jak je.

    • Honza P napsal:

      Jo, to ale nesmí padat listí. Zázračná Regina z Broumova na podzim díky této lapálii +20 minut, ve Starkoči přípoj fuč. Další vlak, spěšný, jede za hodinu, ten ale na klouzající se Reginu ve Starkoči počkal a odjíždí + 15 min. (přijel tam včas). V Předměřicích projíždíme + 10 min., vypadá to nadějně, ale téměř 5 minut u vjezdu do HK to zpečetí. Rychlík na Prahu fuč. Ve finále tedy Broumov – Praha +120 min.

  6. Marcela napsal:

    Spoj který máte v planu, je nesmysl.Souhlasim s tim, že se to nevyplatí. Kdo pojede ráno ve 4h?Myslím si , že jak se jezdí teď, že je to ideální. Určitě bych to nechala tak, jak to je

  7. Petr David napsal:

    Přímé spojení vidím jako dobrou věc, ale má smysl pouze za určitých podmínek:
    -vlak musí jezdit už z Broumova
    -místo „klasik“ jednotky (854?)
    -musí zastavovat i tam, kde dnes nastupují cestující (odjezd z Mezi 4.17) Utne-li se jednomu jedinému pravidelnějšímu cestujícímu možnost, jde o cestu zpět.
    Jinak bude mít spoj jepičí život!!!
    Ze zkušenosti je přestup ve Starkoči ráno docela nepříjemná záležitost-rozespalý postávat na peroně a potom hledat sezení není zrovna to nejlepší. Takže odstranění přestupu právě v ranních hodinách je super. Navíc nemá co ujíždět.
    Pro Broumovsko bych raději viděl systémové řešení:
    – nejprve nasazení moderních souprav (třeba Žraloci?), HRADEC-STARKOČ-TRUTNOV/MEZI
    -VÝSTAVBA Vysokovské spojky
    PROBOHA JEN NERUŠIT TAKT !!!!

    • Viktor Zerzán napsal:

      Víceméně s Vámi souhlasím. Osobně si myslím, že rychlík je záležitost několika málo let, spíš než za vydupaný nesmysl bych ho označil za první vlaštovku přímého spojení s HK, jezdící do změny konceptu (a konečně zrychlení HK-TU), kdy tuším nasazení nových jednotek, které se budou rozpojovat ve Starkoči směr TU-SnÚ/NA-MEZ-BR. Pokud se tam bude i křižovat místo Skalice, mohlo by to být docela zajímavé, ve stejný čas se dvě jednotky rozpojí a další dvě z opačných směrů spojí. A když už se to bude zavádět, tak určitě zachovat takt a třeba i vyplnit „díry“, aby opravdu po celý den byla spolehlivá hodina. Přes sezonu ideálně navíc jedna-dvě jednotky, o které budou posíleny exponované vlaky směr Adršpach (rozpojení s broumovskou částí v Teplicích), mimo sezonu může jezdit třeba na Rokytnici v Orlických horách, kde zase přes zimu poslouží lyžařům.

      Nový koncept sice úplně nezruší přestup ve směru na Prahu, ale posune ho tam, kam má namířeno většína cestujících z Náchodska a Trutnovska – do HK.

      Otázkou je, jestli budou nové jednotky (časem ale něco být musí, katry a kundály nejsou nesmrtelné) a jestli bude kraj ochoten zaplatit pravidelný takt bez vynechání spojů v sedlech.

      Svoji šotovizi jsem ze sebe vysoukal, teď jak moc se naplní 😀

  8. Tomáš Hvozdecký napsal:

    Myslíš , že vetší obsazenost by měl spoj Trutnov- Brno nebo Meziměstí -Brno.Do Prahy je celkem slušné přímé spojení i autobusem a kdo chce jet do Prahy vlakem jede radši přes Chocen neboť přes Velký Osek to je tragedie.

    • Petr David napsal:

      No, to jste tomu dal, o hodinu nebo dvě navíc. Přes Velký Osek jezdím a v pohodě.

      • Tomáš Hvozdecký napsal:

        Jenže já jezdím z Nového Města nad Metují a přes Chocen tam jsem minimálně o hodinu dříve než přes Starkoč a ještě jen s jedním přestupem.Nehledě na to , že příznivec železnic má na koridoru aspon na co koukat.

      • Tomáš Hvozdecký napsal:

        A pro informaci NMnM – Praha pres Chocen 2hod27min s 15minutovým přestupem.Starkoč – Praha 2hod 31min bez přestupu.Takže jistě chápete proč jezdím přes Chocen.Samozřejmě v ideálním čase.

  9. Jiří Kučera napsal:

    Viděl jsem návrh nového jízdního řádu. Rychlík z Prahy bude jezdit do Meziměstí, ale co dál, kde návazný spoj do Broumova? A to samé ráno. Proč to je uděláno napůl? To zase bude po roce zhodnoceno, že se spoj nevyužívá a proto nemá opodstatnění. Dále proč to nejezdí přes Týniště v trase kdy tyto rychlíky takhle jezdily. Tím by se připojilo i Novoměstsko, Opočensko a Dobrušsko, což by přineslo další nárůst cestujících. Stačilo by, aby rychlík z HK pokračoval s elektrikou místo na Jaroměř do Týniště, tam se z druhé strany připojí brejlovec a jede se dál. Navazující spěšný vlak do Letohradu by vyjížděl z Týniště.

    • Petr David napsal:

      Ahoj Jirko. Rychlík, pokud to za současného vozového parku vůbec lze, má jezdit z Broumova. Co se týče posuzování trasy, zda přes Týniště nebo přes Starkoč vidím jednoznačně Starkoč. Jestli má něco v dopravní obslužnosti pomoci Broumovsku, tak je to právě výrazné zkrácení jízdní doby. Znám lidi, kteří dojíždí do Hradce, dokonce i z Meziměstí. To jsou 4 hodiny na cestách každý den. Tato doba je na hranici možného. Přes Týniště by to bylo 5 hodin, tedy konečná pro vlak. Takový sběrný vlak by naprosto ztratil konkurenceschopnost a my co máme rádi dráhu bychom pouze koukali na další přesun dopravy na silnici.
      To, že si dříve mohl rychlík courat krajem, to umožňovala situace. Na Broumovsku měl každý práci (já jsem si v Meziměstí na dráze mohl vybrat několik kvalifikovaných zaměstnání) vlak vozil lidi za jiným účelem.
      Nové Město má proti Broumovsku naprosto jiné postavení. V místě velká továrna, v blízkém okolí několik měst, Broumov má maličkou skulinku do vnitrozemí.
      Jirko, pokud očekáváš cestující z Nového města, potom z Broumovska nepojede takovým „sběrňákem“ téměř nikdo. Spoj si zařídilo Meziměstí, ať si několikanásobně větší Nové město prosadí svoje řešení.
      Trať 026 byla stavěna jako část magistrály moře-moře, tedy Sever-Jih a je tedy jen dobře, že se věci přehodnotili. Takt je suprové řešení a jedině nejkratší trasa má smysl. Věc je třeba dotáhnout v jiných oblastech. Vidím to tak na tři jednotky, které vyjedou z Hradce, cestou se rozpojí, dvě pokračují do Trutnova, jedna do Broumova a zpět obráceně. Pochopitelně v taktu. Zásadní zlom pro Náchodský region a Broumovsko by udělala Vysokovská spojka, ta by dala MOŽNOST pro 50.000 obyvatel a zároveň by umožnila důstojné napojení směr Polsko.

  10. Jiří Kučera napsal:

    Když si to spočítáš, tak ten časový rozdíl není tak velký, ale zlepší se dopravní obslužnost oblasti. Přes Starkoč jezdí do Prahy vlak každé dvě hodiny. Tento vlak původně končil v HK. Myslím, že je zbytečné přidávat další spoj. Kdo chce může jet přes Starkoč s přestupem.

    • Petr David napsal:

      Dívám se do jízdních řádů a tu půlhodinu tam vidím, to je prostě fakt. Postavit z Broumovska přímý, nákladný spoj, který bude časově jednoznačně nejhorší ze všech, je opravdu velký nesmysl. Vlak pojede v trase taktu (pro první spoj jednoznačně dobře), tak žádná náhrada neexistuje. Můj názor vychází ze znalosti místní problematiky, první spoj využívám 15 dní v měsíci. Proto tvrdím, že přidat lidem na dojíždění jakýkoli čas je velký krok zpět a začátkem konce železnice na Broumovsku (je někdo přesvědčený, že když někdo stráví roky hodiny denně na cestách, tak že přijme hodin pět?). Na zpomalení dopravy autobusová konkurence čeká, na své si přijdou i výrobci aut, protože další lidi přejdou na silnici. Mohu jen zopakovat, že u nás potřebujeme čas jízdy krátit a nechceme, aby lidi platili větší jízdné. Nuladvacetšestku vybudovalo mocnářství pro jiný směr, než je dnes potřeba. Proto si bohužel Nové Město, které je na tom co do pracovních příležitostí proti Broumovu naprosto jinde, muselo najít jiná řešení. Sloužil jsem tam dva roky, takže i o tom něco vím.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *