Jízdenka na léto 2015 (sobota 18. 7. 2015)
Sobota byla pro nás prvním ze dvou dnů, který jsme trávili na lokálkách okolo Plzně i v Plzni samotné. Ale popořádku…
Ubytování jsme měli zajištěno v jednom penzionu ve vilové části čtvrti Bolevec, asi tři minuty chůze od tramvajové zastávky Okounová, jednu zastávku před konečnou linky 1 Bolevec. U zastávky se též nachází supermarket, takže s doplňováním zásob nebyl problém. Ubytování ale není hlavní náplní tohoto článku, a tak se přesuňme na koleje, nejprve ty tramvajové.
Zrovna v tento den se konala výluka tramvajové trati, resp. odbočky ze Sadů Pětatřicátníků k Náměstí Republiky. Tramvajové linky 1 a 2 tak místo odbočení pokračovaly na konečnou linky 4 Bory, kde projely smyčkou, po stejné trati se vrátily a teprve odbočily na náměstí. Na této trati se tak náhle objevily všechny tři plzeňské tramvajové linky 1, 2 a 4 (trojku zde nemají). Kromě tramvají, jejichž vozový park jsem zaznamenal jako téměř výhradně nízkopodlažní, v Plzni jezdí též trolejbusy a samozřejmě autobusy. Z hlediska MHD jsme si chtěli projet celou tramvajovou síť, no povedlo se nám projet veškerou aktuálně sjízdnou tramvajovou síť – tedy vše kromě úseku linky č. 2 Malesická – Skvrňany, který je v rekonstrukci. Nejeli jsme vše na jeden zátah, ale postupně, vždy podle času, který jsme měli na přestup při cestování vlakem.
Tramvajová zastávka Hlavní nádraží
Typický plzeňský zastávkový označník
Tramvaj VarioLF s dominantou Náměstí Republiky – katedrálou sv. Bartoloměje
Kvůli této opravě byla denní výluka linek 1 a 2
Konečná linky 4 Košutka
Dočasná konečná linky 2 Malesická
Vario LF2/2 IN na dočasné konečné linky 2 Malesická
Interiér VariaLF2/2 IN
Jízdenky se dají zakoupit přímo ve vozidle a zaplatit bezdotykovou platební kartou
VarioLF na Klatovské třídě
Plzeňský trolejbus s kastlí Citelis
Autobus SOR NB 12
Vlakem jsme se nejprve vydali do Bezdružic. Na lokálce do této obce zrovna probíhalo Bezdružické parní léto, takže tento víkend jezdila krom běžných vlaků i parní lokomotiva se zvláštními vlaky a v Bezdružicích probíhala výstava o historii železnic, historických vozidel, modelů, nechyběl ani historický autobus, který tyto dny jezdil do Teplé (kam tato lokálka měla být kdysi prodloužena). Dojeli jsme sem zdvojenou regionovovou, která sice vyjížděla už z Plzně, my ale popojeli před ní jedoucím spěšným vlakem do Mariánských Lázní a vystoupili na pňovanské zastávce. Spěšné vlaky staví právě tady, nádražím projíždějí a přestup na trať do Bezdružic (případně od Bezdružic směrem na Mariánské Lázně) probíhá právě tady.
Pňovany zastávka
814.303 po příjezdu z Plzně do Bezdružic
Historická vozidla ve stanici Bezdružice
Historická vozidla ve stanici Bezdružce
Historická Karosa
Moelové kolejště umístěné v upravených kupé vagonu
Pěšky jsme se přesunuli do Konstantinových Lázní, které jsme si prošly, ochutnali místní Prusíkův pramen a jako zlatý hřeb se vydali na pole za vlakovou zastávkou, kde jsme si počkali na „kafemlejnek“ se zvláštním vlakem.
Budova zastávky Konstantinovy Lázně
Prusíkův pramen
Areál lázní
Náměstí U Fontány
Historická souprava v čele s lokomotivou 310.072
Zpátky jela už jen sólo regionova, která se z velké části zaplnila skauty, kteří měli vyhrazená místa v motorovém voze. Cestou se přidala další skautská skupina, takže bylo dost těsno. Ale vydrželi jsme my, vlak i zajímavý most přes přehradní nádrž Hracholusky, kterou trať u Pňovan překonává.
Přehradní nádrž Hracholusky
Po obědě v Plzni jsme vyrazili na další lokálku, tentokrát na tu nezvěstickou. Nejprve zpožděným železnorudským rychlíkem do Rokycan, kde jsme měli čas koupit si pití, potom regionovou do Příkosic a po krátkém přestupu motoráčkem řady 810 do Nezvěstic. Až na obrovské vedro bylo svezení po této trati příjemné, pohodové. V Nezvěsticích jsme pak přistoupili do osobního vlaku z Horažďovic do Plzně. Na nezvěstickém nádraží nás překvapila digitální tabule zobrazující odjezdy vlaků i autobusů od nádraží. Úsměvná byla zpráva na autobusové části, která zněla „Podle JŘ autobusy dnes nejedou“.
Setkání 814.088 a 810.670 v Příkosicích
Budova nezvěstického nádraží
Podle JŘ autobusy dnes nejedou 🙂
Třetí lokálkou, která byla v našem plánu, vede z Nýřan do Heřmanovy Huti. Byl však problém se na ni dostat! Do Nýřan bylo totiž nutné nejprve dojet osobním vlakem po domažlické trati, ovšem nastaly jisté komplikace. Od Domažlic přijela souprava tří zdvojených RegioSharků, kteří zde takto jezdí běžně. Jeden se odpojil, odjel do depa, a zbylí dva se měli vracet do Domažlic. Co čert nechtěl, zrovna tito dva „žřaloci“ si usmysleli, že budou zlobit. Ten, ve kterém jsme seděli, z ničeho nic zhasnul, přestala jít klimatizace a zablokovaly se dveře, a to jak ty, které vedou ven, tak ty mezi jednotlivými oddíly pro cestující. My tak zůstali uvězněni vevnitř. Strojvedoucí se několikrát pokoušel jednotku „nahodit“, no neúspěšně, Displej zobrazující informace o jízdě vlaku zobrazil pouze starovací obrazovku a BIOS, stejně, jako když nabíhá běžné PC. Jen to bylo vzhůru nohama. Dveře se nakonec povedlo otevřít ručně pomocí nouzového otevírání, nebylo však jasné, jestli se vůbec odjede. Dvě nemocné jednotky díky tomuto počítačovému šílenství nešly ani odpojit od sebe, takže nápad, že pojede jen jedna, se také míjel účinkem. Nakonec si přece jen Sharci dali říct, rozpojili se a jeden jel se zpožděním 40 minut. V Nýřanech ale lokálka počkala, takže jsme o projetí trati nepřišli. Jen doplním, že po této relativně krátké trati jsme jeli regionovou, a v Heřmanově Huti měli jen krátký obrat, hned jsme se vraceli do Nýřan a Plzně.
844.002 a 844.006 měly odjet společně do Domažlic…
…jenže se jim zbláznily počítače…
…a nechtěly se od sebe rozpojit…
…nakonec se to ale povedlo, a do Domažlic jela alespoň 844.006
A z Nýřan do Heřmanovy Huti pak jela regionova 814.304
V Plzni jsme se trochu povozili tramvají a vrátili se do penzionu, dobít si baterky na další den.
———
Foto: Viktor Zerzán